
75

Stylianos Papathanassopoulos

Greece:
A Continuous Interplay between Media and Politicians

This chapter aims at describing the effects of media modernisation and 
commercialisation on journalism and politics in contemporary Greece. The 
Greek case is interesting for two main reasons: first, Greece appears to be 
very flexible and adaptive to new media developments; second, these develop-
ments are still heavily influenced by the country’s troubled political history. 
It could be argued that it is not a coincidence that television licenses have 
not been granted for 27 years. Successive governments since 1989, the year 
of television deregulation, appear to have been playing an “on and off” game 
with television owners who also have other interests in the Greek economy. 
Today, it seems that we have entered a new era of “interplay” between media 
owners and politicians. In 2016, a new round of television licences was an-
nounced by the government. 

Key words: television licences, journalism, media owners, politics, interplay

1. �Introduction: Placing Greece on the map of media
systems

Media systems in many Southern European countries represent what Hallin and 
Mancini (2004) have described as the ‘Mediterranean’ or ‘polarised pluralistic’ 
model. This is because the media systems in Southern Europe share a number 
of characteristics which distinguish them from the rest of Central, Western and 
Northern Europe. According to Hallin and Mancini, the mass media in the South-
ern European countries were intimately involved in the political conflicts that 
mark the history of this region, and there is a strong tradition of regarding outlets 
as a means of ideological expression and political mobilisation. It is also argued 
that in the age of digitalisation, commercialisation and globalisation of commu-
nications and economies, there has been a process of convergence among media 
systems and practices, diminishing national and regional differences (McQuail 
1994; 1995). To what extent these differences are diminishing has to be seen. 
Nevertheless, media and politics continually interact and influence each other in 
various ways. Greek media are an interesting case in point.

Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in a 
Comparative Perspective. Edited by Péter Bajomi-Lázár. Budapest, L'Harmattan, 
2017.



Greece

76

Greece is a medium-sized European country, located on the southern part of 
Balkan Peninsula. By the middle of the 19th century, Greece had just emerged 
from over four centuries of Ottoman rule. Thus Greece was for many decades 
confronted with the tasks of nation building, which has had a consequence for the 
formation of the over-extended character of the state (Mouzelis 1980).

The country has a total territory of 132,000 square kilometres, and a popula-
tion of almost 11 million. About 4 million people are concentrated in the wider 
metropolitan area of the capital, Athens, and about 1.2 million in the greater 
area of Thessaloniki. This extreme concentration is one of the side-effects of the 
centralised character of the modern Greek state and the unplanned urbanisation 
of the country since the 1960s. Unlike the population in many other European 
countries, almost all Greeks—about 98 per cent of the population—speak the 
same language, Greek, as a mother tongue, and share the same, Greek Orthodox, 
religion.

At the same time, however, Greek political life has been dominated by pro-
found cleavages between ‘modernists’ vs. ‘traditionalists’ in the cultural sphere, 
‘leftists’ vs. ‘rightists’ in the political sphere and, more recently, the pro-Euro vs. 
the pro-drachma followers in the economic sphere (Demertzis & Charalambis 
1993, Demertzis 1996). The Greek Church has always played a role in influencing 
the attitudes of Greek society.

Democracy had little real success in the birthplace of Western democracy. 
Modern Greece faced continuous political upheavals until 1974. After the Civil 
War in the aftermath of the Second World War, Greece struggled to consolidate 
democracy. In 1967–1974, a Junta was imposed by the Armed Forces. With the 
Restoration of Parliament in 1974, Greece entered a phase of western-type parlia-
mentarism, but liberal institutions were only partly consolidated in the country. 
This is of profound importance when it comes to understanding the media system 
in Greece as well as in other Southern European countries.

Arguably, these structural preconditions, along with an atrophied civil society 
and a  late development of the domestic capital stock, have been conducive to 
a model culture of an interventionist state. Much of Greece’s uniqueness is said to 
reside within the leading role that the state has taken in promoting the economic 
development of the country (Featherstone 1994). In fact, the slow development of 
the private industrial and services sector and its dependence on an interventionist 
state has meant that the state has become ever more autonomous vis-à-vis the rest 
of society. As Vergopoulos put it: “Ever since the middle of the nineteenth century, 
nothing could be done in Greece without it necessarily passing through the ma-
chinery of the state” (quoted in Mouzelis 1980: 248). This situation has also been 
attributed to a weak civil society, as a consequence of which the state has had to 
support society in building up politico-ideological orientations (Mouzelis 1980). 
On top of that even the business elites have failed to form well-organised and co-
hesive pressure groups. Mouzelis (1980) noted that, because of the persistence of 



Stylianos Papathanassopoulos

77

patronage politics, even political parties and interest groups had to be articulated 
within the state apparatus. The politicisation of business is a result not only of the 
important role that the state plays in the economy, but also of the nature of the 
political process. “What was important for an interest group”, write Lanza and 
Lavdas (2000: 207) about Italy and Greece, “was its ability to establish a special 
and privileged bond with a party, a sector in the public administration, a branch 
of the executive, a politician or a civil servant. In this way, institutions became 
permeable; otherwise they remained totally impermeable.”

 Thus, it is not a coincidence that there are high levels of particracy in Greece. 
At the core of this particracy stands, as noted, the over-extended character of the 
state. Parties are managing this all-powerful state, and thus their position of signifi-
cance is structurally guaranteed. Despite the gradual erosion of voters’ psychologi-
cal attachment to parties and the undermining of (bureaucratic) clientelism, the 
financial basis of particracy in the late 1980s and the 1990s, the party structure 
in Greece seems to be maintained by popular vote. Parties are simultaneously 
instruments of conflict (since they promote conflicting policies) and instruments 
of integration to the extent that it is conflict that organises political life (Diaman-
douros 1993, Charalambis 1989 & 1996). Thus their capacity to organise conflict 
is one of their most important and enduring attributes, while their power is directly 
related to their ability to polarise opinion (Wattenberg 1991). These functions are 
the hermeneutic pillars of bipolarism in Greece. Their qualifying characteristic is 
that they organise reality in terms of party-relevance; at the same time, they may 
incorporate varying levels of ideologisation, personalisation, historical indexing, 
and intensity of conflict. The conflict element of this interparty schism performs the 
dual functions of polarising and of defining (Samaras 2002). The major interpreta-
tive poles during the last 40 years have included the cleavage between the centre-
right Nea Dimokratia–ND and the centre-left PASOK. Nowadays, in the era of 
fiscal crisis and the never-ending austerity measures, this cleavage lies between 
pro-austerity/EU–IMF policies parties such as New Democracy and PASOK, 
and the anti-austerity/’Keynesian’ policy parties such as the leftist SYRIZA, the 
communist KKE, the leftist DIMAR, and the rightist Independent Greeks and 
the fascist Golden Dawn.

Transition to democracy is of course a complex process. It involves the transfor-
mation of political institutions—including the mass media—and of relationships 
among political, social and economic institutions. These transformations are often 
slow and uneven, and for that reason knowledge of political history is crucial to 
understanding current institutions. It is not a coincidence that the development 
of the media has been deeply affected by the political patterns of polarised plural-
ism, and that outlets have historically served, and participated in, this process of 
bargaining. Even though the media operate in a market framework, outlets offer 
information, analysis and comment produced by a few elite groups, which address 
other political, cultural and economic elites in order to send messages and to start 



Greece

78

negotiations. This pattern has been most characteristic of Italy and Greece, but is 
seems to apply to the other Mediterranean countries, too. Last but not least, since 
the state has—due to the atrophied nature of civil society—played a central role 
in most aspects of social and economic life, it has also affected the development 
of the printed press and the electronic media.

This chapter will describe the effects of media modernisation and commerciali-
sation on journalism and politics via the case of contemporary Greece. The Greek 
case is interesting for two main reasons: first, Greece appears to be very flexible 
and adaptable to new media developments; second, these developments are still 
heavily influenced by the country’s troubled political history.

2. The state and the media 

The Greek state has played a decisive role in the media sector, especially in broad-
casting. The interplay between the state and the media has largely arisen from 
the tensions within Greek society itself. In the case of the Greek media, the state 
may intervene in various ways (Hallin & Papathanassopoulos 2000). First, the 
birth of the modern Greek print press largely coincided with the struggle for 
independence from the Ottoman rule in 1821 (Koumarianou 2005), while its 
development paralleled the growth of political life in the nascent Greek nation-
state (Papadimitriou 2005).

Second, the Greek state has subsequently also played an important role as an 
owner of media enterprises. The electronic media have traditionally been under 
the total and tight control of the state. The general pattern of the broadcast media 
in the state monopoly era was that a transfer of political power was followed by an 
equivalent change-over among the executives of state media institutions. In other 
words, all key radio and television appointees were politically sympathetic to or 
affiliated with the government of the day, reflecting a tradition of political clien-
telism in Greece. Responsible posts in state broadcasting have traditionally gone 
through rapid changes in personnel. News and editorial judgments of particular 
importance would be made in close agreement with the government’s position 
on a whole range of policies and decisions. This attitude of the Greek state has 
remained one of the most important features of the state electronic media. It is 
not surprising that various recommendations by foreign experts concerning the 
structure of state broadcasting were half-adopted or entirely neglected by most 
governments (Papathanassopoulos 1990, Papathanassopoulos 1997).

Third, in a more indirect but nonetheless effective way, the state has enforced 
its policies on ownership as well as the unwritten rules of power politics by using 
a wide range of means of intervention. These means include sizeable financial aid 
to the press, on which individual enterprises have become dependent (Papatha-
nassopoulos 2014a). The central role of the state in the Greek media system has 



Stylianos Papathanassopoulos

79

no doubt limited the tendency of the media to play the ‘watchdog’ role so widely 
valued in prevailing liberal media theory. The financial dependence of the media 
on the state has been combined with the intertwining of media and political elites 
within a highly centralised state polity. This has led to a journalistic culture which 
has historically been cautious about reporting news which would be embarrassing 
to state officials.

Fourth, this political context has made the Greek media system less self-regula-
tory and the regulatory bodies less independent compared to their counterparts in 
liberal countries like the United States, the United Kingdom, and the democratic 
corporatist countries.

Sixth, the trends above reflect to certain extent the tradition of political cli-
entelism in Greece which has been ‘imposed’ on the media system as well. Cli-
entelism has affected the content of the media—initially the press, and later the 
electronic media—as a means of negotiation among conflicting elites rather than 
one for the information of the public. As Leandros commented (2010: 890): “The 
entry of industrialists, ship-owners and other business interests into the media 
scene was an important way for these interests to try to influence public opinion 
and to exert pressure in the political arena to the benefit of their business interests.” 
With the downturn of the economy, this potential benefit, however, has turned 
out to become a structural flaw.

Seventh, this condition has forced journalism logic to merge with other social 
logics—of party politics and family privilege, for instance. This damages horizon-
tal solidarity among journalists, as it does with other social groups. Thus, because 
of the overriding importance of political interests, the journalism culture in the 
Anglo-Saxon tradition, which has once been manifested both in relatively strong 
journalistic autonomy and in highly developed systems of ethical self-regulation, is 
absent in countries with a stronger history of clientelism. A sense of a public inter-
est transcending particular interests has been more difficult to achieve in societies 
where political clientelism has historically been strong, which contributes to the 
difficulty of developing a culture of professional journalism.

3. The Greek media system today

Since the fall of the military junta in 1974, the Greek press has undergone a pro-
cess of modernisation. The introduction of new printing technologies in the 1980s 
(Leandros 1992), the entry of private investors into the media sector, and strong 
competition from television have changed the media sector at large (Psychoyios 
1992, Zaoussis & Stratos 1992, Paraschos 1995). As a result, the printed press had 
to reposition itself: editorial content had to become more objective, and close ties 
with political parties were being loosened. This has partly arisen out of the need to 
attract a broader spectrum of readers in order to increase circulation in times when 



Greece

80

the rate of economic and social development in Greece was yet again declining. 
Yet, in one way or another, newspapers never abandoned their political stance, if 
not affiliation. This move was partly a reflection of a drift away by political parties 
themselves towards the major political orientations of the modern Greek elector-
ate. However, the Greek media, collectively, are still a very influential institution, 
usually aggressive and sensationalist in tone, especially in periods characterised by 
a climate of political tension and, of course, during times of elections (Komninou 
1996).

The deregulation of radio took place in 1987, followed by the deregulation of 
television in late 1989. As in most European countries, the imminent deregulation 
of Greek broadcasting was associated with partisan ends, and eventually led by 
a haphazard reaction of politics, rather than a coherent plan resulting in an over-
crowded broadcasting universe (Papathanassopoulos 1997 & 2001). In November 
1989, the first private channel called Mega Channel entered the Greek television 
landscape, and a month later a second channel by the name of Antenna TV fol-
lowed. Since then, a plethora of national, regional and local television channels 
have sprung up all over the country without, however, an official license to broad-
cast. In effect, in Greece 8 national private channels, 3 state channels and 153 local 
and regional channels are operational. From the very first year of their existence, 
the general content orientation private channels have dominated the television sec-
tor in terms of audience rates and advertising expenditure. At the same time, the 
emergence of private stations has had disastrous effects on the public broadcaster.

As far as its structure is concerned, the Greek media are primarily character-
ised by excess in supply over demand. This over-supply appears to be logical, since 
a plethora of newspapers, television channels, magazines and radio stations have 
to compete for a small-country audience and advertising market (Papathanas-
sopoulos 1999).

Although the developments in the Greek media sector may not entirely respond 
to the needs of the advertising industry, it has been surprisingly adaptive to swings 
in the economic business cycle (Papathanassopoulos 1997). However, the fiscal 
crisis starting in 2008, coupled with the crisis of the economy, brought about 
major losses in advertising revenues for the media industry (Korderas 2012) and 
thousands of media personnel have lost their jobs. While the advertising market 
has faced collapse since 2008, orders form public works or other public sector 
government activities have also gradually worsened the situation of the press. This 
was due to the inability of the state to either pay-off or reimburse the contractors 
for the public works that it had ordered. This has had a negative knock-on effect 
on the media in general and newspapers in particular, since the entrepreneurs in 
public construction projects, who were also active in the media field, could no 
longer cross-subsidise their media outlets from revenues earned on public orders. 
In 2013 a major television channel, Alter TV, went bankrupt and closed down. In 
2016, Mega Channel, the country’s biggest media concern and television market 



Stylianos Papathanassopoulos

81

leader is “in dire straits.” Employees’ salaries were cut by 20 per cent, allowing 
the channel to pay its debts to the banks. Ironically, the main owners of Mega 
Channel (Lambrakis, Tegopoulos, Bobolas, and Vardinoyannis) have been the 
owners of the most influential Athenian newspapers as well, and also have interests 
in travel and culture (Lambrakis), construction (Bobolas), telecommunications 
(Tegopoulos, Lambrakis), and the shipping and oil businesses (Vardinoyannis). 
Tegopoulos has gone bankrupt, the Lambrakis group is heavily indebted to banks, 
while Leonidas Bobolas has been on charges of tax evasion. Bobolas’ family is the 
largest shareholder in Mega Chanel, and he himself was released on bail only after 
he paid $1.9 million in back taxes.

Today, all media outlets are facing their most difficult period ever, but it is the 
print media (newspapers and magazines) which are suffering the most (Papatha-
nassopoulos 2010). Although press decline in terms of sales, readership and ad-
vertising revenues is a worldwide phenomenon, the Greek press has entered a state 
of permanent crisis since the mid-1990s. Since then, fewer and fewer Greeks read 
a newspaper on a daily basis (Papathanassopoulos 2014a). National newspapers 
have lost about 15 per cent of their readers, while the biggest losses have been seen 
in daily editions (ADNA 2016). Some have already closed down, like the well-
known Eleftherotypia, a daily that once was the most widely circulated newspapers 
in the country.

4. �The closing-down and re-opening of the public 
broadcaster

The independence of all public broadcasters has, to varying degrees, been subject 
to political disputes in the history of European media. Most countries in Western 
Europe, however, have succeeded in developing buffer institutions that separate 
public broadcasting from the direct control of the political majority (Hallin & 
Mancini 2004). The countries of Southern Europe, however, have not moved as 
far in this direction. In Greece, as in other counties of the region, the ruling party 
directly controls public broadcasting. The management of the news divisions of 
public television changes along with changes in the government, and the news is 
at important moments mobilised to politically support the government. In Greece, 
news editorial judgments are expected to be in close agreement with, if not identi-
cal to, government announcements across a whole range of policies. A governing 
board appointed by parliament according to proportional representation therefore 
results in government control.

ERT’s history is often identified with the history of Greek broadcasting, but 
the emergence of private stations has been disastrous for the public broadcaster. 
ERT has sharply declined in terms of audience ratings and advertising revenues. 
Nowadays, 80 per cent of ERT’s funds derive from the license fee and 20 per cent 



Greece

82

from advertising. In effect, ERT’s three channels have witnessed a steady ero-
sion of market share since private television channels were launched in late 1989. 
ERT’s management and the government realised that the public broadcaster could 
no longer justify its presence in the system. ERT was too bureaucratic, in debt 
(with an accumulated debt of 112 million euros by 1997), its programming was 
uncompetitive, and its news output was lacking credibility. Moreover, since 1989, 
politicians have been unable to approve any of the numerous plans for the public 
broadcaster’s salvation.

In 1997, ERT’s management, under the government’s instructions, changed 
the face of the state broadcaster in order to re-approach the Greek public. In ef-
fect, the first channel ET1 became a general quality entertainment channel and 
adopted a family entertainment profile. The second channel, formerly known as 
ET2, does not exist any more: it has been re-launched and dubbed NET (Nea 
Elliniki Teleorasi–New Hellenic Television). It is mainly a 24-hour information 
channel with news bulletins, information programs, talk shows, documentaries 
and live soccer games. Other programmes include the local version of international 
formats such as Who Wants to be a Millionaire? as well as content from the History 
Channel. ET3 is rather independent from the main corporation and has formed 
its programming independently from the other two channels of ERT.

Moreover, ERT’s management aimed to reduce labour costs by applying a sys-
tem of voluntary retirement to some of its personnel. It also decided to reduce the 
number of external collaborators and to increase the productivity of the existing 
staff. These measures failed to bring impressive financial savings, since it had to 
increase their numbers to fulfil its new ventures. Nevertheless, financial problems 
did not disappear. This could be attributed to two reasons: first, the acquisition 
of expensive premium programming such as live soccer games; and second, ERT 
employed a considerable number of personnel, indeed quite a high number con-
sidering the Greek market size.

While there was no digital or analogue cable television service in Greece, digital 
terrestrial television became the next priority for the country, mainly due in part 
to the EU recommendation for member-states to switch from analogue to digital 
broadcasting by 2012 (see Iosifidis 2006). The government aimed to undertake 
the integration of the Greek television industry into DTT through the public 
broadcaster (Papathanassopoulos 2014b).

As in many other European countries (Iosifidis 2007b), ERT acted as a pioneer, 
introducing DTT exclusive television services to the Greek public. The digital 
channels are being broadcast free-to-air and are funded exclusively from ERT’s 
budget, as they carry no advertisement. ERT’s digital terrestrial offerings were only 
available in Athens, Thessaloniki and a handful of other major cities. In effect, 
the Law of 2007 foresaw that 15 per cent of the taxes earmarked for ERT would 
go to the new public-private digital company, and allowed the ERT board to pro-
vide material resources for the new company. ERT’s union of employees, called 



Stylianos Papathanassopoulos

83

POSPERT, conducted a series of work stoppages to protest the Bill as a threat to 
the public character of ERT, bringing newscasts to a temporary standstill. ESIEA, 
the Union of Athens Dailies1 Journalists, and the Greek Federation of Labour 
supported POSPERT’s protest. The government responded that ERT Digital was 
created by the previous socialist government, which also envisaged the entire pri-
vatisation of ERT Digital.

At the same time, the private terrestrial broadcasters accused the government 
of giving the ‘green light’ to the public broadcaster to enter the digital terrestrial 
landscape, while they were left with promises only.

The then two major political parties (the conservatives and the socialists) were 
climbing on and off the commercial bandwagon, ERT became a minority service 
in terms of audience ratings and advertising revenue. Then the financial crisis af-
fected the public broadcaster, too. ERT abandoned its digital channels through 
ERT Digital. International channels such as BBC News World, TV 5 Europe, and 
Deutsche Welle started broadcasting in their digital frequencies. In the meantime, 
the Samaras Government was critical of ERT, since it considered that ERT’s Union 
was overwhelming in favour of the opposition, in particular the leftist SYRIZA 
party, a fact that was reflected in the public broadcaster’s news output.

On Tuesday, 11 June 2013, the screen of the public broadcaster ERT went 
black. In effect, it was practically closed down overnight. The radio stations of the 
Greek public broadcaster had already been silent for a few hours. The conservative-
led coalition government had a few hours earlier announced its decision to close 
down and to subsequently restructure the Greek public broadcasting corporation 
ERT “on the right track.”

The closing down of the public broadcaster by the government provoked an 
angry reaction among oppositional parties and trade unions. The opposition, led 
by the SYRIZA party, claimed that the government had fired ERT’s 2,500 em-
ployees in order to prove to Greece’s international lenders (the so called ‘Troika,’ 
including the International Monetary Fund, the European Commission, and the 
European Central Bank) that it was serious about cutting the country’s bloated 
public sector.

ERT was replaced by a new public broadcaster, NERIT. As the closing down 
of ERT was a permanent bone of contention, those responsible for NERIT could 
not do anything. The government declared that (in theory at least) the broadcaster 
would be independent in line with Western counterparts. However, in reality the 
government regarded it as its own political mouthpiece. It is not a coincidence 
that its chairman and managing director Professor Antonis Makrydimitris and 
his deputy, journalist Mr. Rudolph Moronis, resigned after just four months of 
their assignment. As Mr. Moronis wrote in his Facebook account: “When they 
(the government) said they wanted a true public service broadcaster, the problem 
was they did not mean it.” At the same time, the last resort of POSPERT was an 
attempt to rally people in northern Greece against the government “of Athens” by 



Greece

84

staging a month-long sit-in at the studios used by ERT’s Thessaloniki channel ET3. 
They used the ET3 equipment for their pirate programming, relayed by ESIEA’s 
website and accused the government of attempting to stifle the voice of the north. 
While the conservative government stated that the second NERIT channel would 
be based in Thessaloniki, SYRIZA said that it would restore ERT as it used to be 
if and when it comes to power.

On 11 July 2015, employees of Greece’s state television ERT hugged each other 
and cried as the channel aired its first broadcast in two years after it had been shut 
down. Prime Minister Alexis Tsipras made its re-opening one of his priorities as 
part of efforts to roll back cuts demanded by the lenders, and called it “a great 
victory for democracy.” The government re-employed all of the roughly 2,500 
staff who had been made redundant, including 600 journalists, at a cost of about 
30 million euros a year. The previous government had shut down ERT as a move 
to appease the country’s lenders, who claimed that Greece had an overextended 
public sector that had to be cut.

	A fter a year of ERT’s new full operation, the public broadcaster’s audience 
ratings remain low (approximately 11 per cent of the television market share for 
the three channels). Several months after returning to the airwaves, ERT issued an 
open call for new programming—a faint ray of light for the struggling industry. 
Needless to say, all key radio and television appointees were once again politically 
sympathetic of or affiliated to the SYRIZA-led coalition government.

5. The politics of digital television

In August 2008, the then conservative government requested private broadcasters 
to participate, in effect to take the lead, in the digital switch-over. According to 
the New Act on Concentration and Licensing of Media Undertakings of 2007, 
private analogue television broadcasters were encouraged to collaborate with the 
public broadcaster ERT in forming a  single multiplex operator company that 
would act as the network operator for the whole Greek Digital Terrestrial Platform. 
In effect, the government aimed to use private broadcasters as the drivers of the 
digital development. The components of that digital television policy as well as 
the adoption of flexible, effective procedures regarding the granting of the digital 
licences aimed at the finalisation of the Greek digital map.

In July 2009, Digea Digital Provider S.A. was officially named as the DTT 
network provider for the seven main Greek private television channels (Mega, 
ANT1, Alpha, Alter, Star, Macedonia TV, and SKAI). Broadcasts from Digea 
began in the summer of 2009 and gradually have spread in many regions of the 
country until the full digitalisation of the terrestrial frequencies (November 2014).

But little was done. The next, socialist, government was faced with the worst 
economic crisis, and in practice seemed to have postponed any initiative in this 



Stylianos Papathanassopoulos

85

area by the public broadcaster. In effect, in March 2012, the then socialist-led 
coalition government decided to close down ERT’s digital arm, ERT Digital, 
along with its three digital channels. In an unprecedented move, the government 
decided to broadcast BBC World, Deutsche Welle, Euronews and TV5 Europe 
in their frequencies and, in practice, left the development of DTT entirely to the 
private broadcasters (Papathanassopoulos 2014b).

In October 2015, the Greek Parliament passed an overhaul of the country’s 
licensing system for private television, a reform the governing Syriza party saw as 
part of its quest to take on Greece’s business conglomerates and tycoons.

The new legislation foresees how licenses will be issued, how long they will be 
valid for, and under what circumstances they can be revoked, among other con-
ditions. New licenses will be valid for ten years. The cost of procuring a license 
and the maximum number of employees that can be hired by each channel will 
vary depending on the content of the network. Broadcasters of national reach and 
general content must have a personnel of at least of 400, and national thematic 
content channels must have at least 200 employees. National television channels of 
non-informative content can employ up to 50 and regional ones up to 20 people.

The opposition parties attacked the government over the bill, arguing that it 
gave too much power to the minister responsible for media to decide on the li-
cense bids (currently Mr. Nikos Pappas, a close aide to PM Tsipras). With most of 
Greece’s private media already in considerable debt and with advertising revenues 
shrinking, the television industry feared investors would steer clear of the sector.

But Syriza and New Democracy could not agree on the board members of the 
country’s regulatory body, the National Broadcasting Council (ESR). The Syriza– 
Independent Greeks coalition was hoping to appoint a new ESR board, as the 
body is due to oversee the launch of a tender process for new broadcasting licenses. 
However, New Democracy and other opposition parties rejected the candidates 
put forward by the coalition. Sources said that the government may now seek to 
pass new legislation allowing the cabinet to launch the tender.

In order to make its decision more ‘scientific,’ the government ordered a study 
from the European University Institute in Florence on the number of licenses, 
which concluded that Greece could issue up to four television licences for private 
television channels broadcasting nationwide. The study pointed out that—since 
each multiplex can carry at most two HD channels—the total number of private 
channels broadcasting nationally in Greece could be up to four.

Eventually, the coalition government’s controversial television licensing amend-
ment was approved in Parliament on Thursday, 11 June 2016, with 154 MPs sup-
porting the initiative, while 102 opposition MPs (from the ranks of New Democ-
racy, PASOK, The River and Union of Centrists) voting against it and 14 (from 
KKE and Golden Dawn) voting present.

During the debate that preceded the vote, the government and the opposition 
parties accused each other, with PM Tsipras claiming that the legislative amend-



Greece

86

ment aims to rid the media sector of corruption and vested interests, while the 
opposition parties countering that the aim was to control the media.

The main opposition leader Kyriakos Mitsotakis responded that the Prime 
Minister represented vested interests and was “more old than old,” and accused 
the government of attempting to “disorientate.” Similarly, PASOK’s leader Fofi 
Gennimata argued that the government’s amendment bill was anti-constitutional. 
She added that “it is one thing to put some order [in the media sector] and another 
to want to determine [it].”

The managing board of Greece’s largest journalist union ESIEA expressed its 
concern over the development, while demanding that rules to ensure transparency 
in media ownership be introduced.

6. Concluding remarks

Most Greek politicians claim that control over the media equals political power. 
The deregulation, commercialisation and privatisation of the media and the domi-
nance of television in the Greek media universe for news and entertainment forced 
politicians and political parties to adopt the media logic. Greek politicians have 
come to realise that they are more vulnerable than they were in the past. Former 
Prime Minister and father of the current leader of New Democracy Constantine 
Mitsotakis once accused the “web of interests of media publishers” of being the 
main reason that he lost power. Ex-chairman of the Hellenic Parliament and MP 
of PASOK Apostolos Kaklamanis has attacked the media many times, especially 
their owners, on the grounds that they were using their channels to promote their 
own business interests. Similar statements have been made by other politicians. 
Even PM Tsipras in his speech delivered in parliament on television licences in 
February 2016 painted a clientelist relationship between businessmen “who are 
maintained and financed by banks in order to support politically bankrupt parties” 
and the two parties which have governed Greece for decades. “Now it is time for 
all those who lived like parasites and sucked all the power of Greek society to give 
their explanations and go through the cash register to pay their taxes, as well as all 
those who have sent their untaxed money overseas; for media owners to pay taxes 
and advertising fees, just like all businesses, and put some order in the media, just 
like in every other EU country” (quoted in To Vima 2015).

It could be argued that it is not a coincidence that television licenses have not 
been granted for 27 years. At the same time, the awarding of the licenses seems to 
have been used as a part of the domestic political game. During the administration 
of the conservative government (April 1990–October 1993), announcements of 
license awards usually followed political disputes, especially with radio stations. 
When the late Andreas Papandreou came to power after the 1993 legislative elec-
tions, his government announced that it would re-examine the whole regulatory 



Stylianos Papathanassopoulos

87

environment as well as the licenses. But up to his death in 1996, no official govern-
ment license was granted. His successor, the Simitis Government announced in 
the Spring of 1997 the allocation of frequencies for the Greek television domain. 
According to its action-plan, the so-called “order in the airwaves,” the government 
would award new licenses and would require a re-evaluation of the existing ones, 
but nothing happened. Its successor, the conservative Karamanlis Government 
announced the digital map, while the then Prime Minister Costas Karamanlis 
called the owners of the mainstream media “the pimps of the Greek media system” 
(quoted in Konstadaras 2004).

Why this policy of non-action? The reason seems to be simple. Successive 
governments since 1989, the year of television deregulation, appear to have been 
playing an “on and off” game with television owners who also have other inter-
ests in the Greek economy. In effect, they seem to be saying “be nice to me so 
that you get an official license.” It is not a coincidence that various governments 
passed relevant broadcasting laws which have not been implemented. Up to now, 
governments and politicians threaten to introduce legislation (for example, the 
Presidential Decree no. 214 of 1998, and the Law of Main Shareholder in 2005) 
which would control either the television licenses or media concentration, but these 
have either been lost in space or were against the EU regulations.

Today, it seems that we have entered a new era of “interplay” between media 
owners and politicians. In this new game, each party tries to get tactical advantages 
because each needs the other. Here it is important to stress that it is not commercial 
motives alone that drive entrepreneurs and other business interests to enter small 
media markets such as those in Greece. To an extent, broadcasting is in this way 
similar to the press, where most newspapers are dependent on considerable yearly 
subsidies, bank loans, or on the wealth of their owners. The entry of business-
men and shipping owners and other business interests into the media scene has 
been an important way to influence public opinion and to exert pressure in the 
political arena for their business interests. For instance, the legislation initially 
required television channels to bid for ten-year licences via auctions, and proposed 
that nationally syndicated networks with general content offer at least eight mil-
lion euros for license procurement, while networks with thematic content offer at 
least five million euros, and television channels without informative content offer 
at least two million euros. A few months later, in April 2016, Minister of State 
Nikos Pappas and Alternate Finance Minister Giorgos Houliarakis signed a joint 
ministerial decision setting the starting price for television license bids. According 
to the decision, television channels competing for one of the four national private 
television licenses would have to submit offers of three million euros or above when 
the competition is launched in the next few months.

It is obvious that the new government and its political allies want to have the 
upper hand in order either to put pressure on media owners and their vested inter-
ests in the Greek economy, or to form new alliances with other media owners and 



Greece

88

vested interests. In the final analysis, the interplay between the two poles remains 
unchanged. At the same time, polls indicate that the Greek public appears to be 
increasingly cynical about both politicians and the media.

References

ADNA [Athens Daily Newspapers Association] (2016): Circulation data. http://www.
eihea.gr/ (accessed 3 May 2016).

Charalambis, Dimitris (1989): Clientelist Linkages and Populism: Extra-Institutional Con-
sensus Formation in the Greek Political System. Athens: Exantas (in Greek).

Charalambis, Dimitris (1996): Irrational contents of a formal rational system. In: Society 
and Politics: Facets of the Third Hellenic Democracy 1974–1994, ed. Chris Lyrintzis, 
Elias Nikolakopoulos & Dimitri A. Sotiropoulos, pp. 289–311. Athens: Themelio 
(in Greek).

Demertzis, Nickos & Dimitris Charalambis (1993): Politics and Citizenship in Greece: 
Cultural and Structural Facets. Journal of Modern Greek Studies, vol. 11, no. 2, pp. 
219–240.

Diamandouros, Nikiforos P. (1993): Politics and Culture in Greece, 1974–91: An Inter-
pretation. In: Greece, 1981–89: The Populist Decade, ed. Richard Clogg, pp. 1–25. 
London: The Macmillan Press. 

Featherstone, Kevin (1994): The challenge of liberalization: Parties and the state in 
Greece after the 1993 elections. Democratization, vol. 1, no. 2, pp. 280–294.

Hallin, Daniel C. & Paolo Mancini (2004): Comparing Media Systems; Three Models of 
Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, Daniel C. & Stylianos Papathanassopoulos (2000): Political Clientelism and 
the Media: Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media, 
Culture & Society, vol. 24, no. 2, pp. 175–195.

Komninou, Maria (1996): The Role of the Media in the Third Hellenic Republic. In: 
Society and Politics: Facets of the Third Hellenic Democracy 1974–1994, ed. Chris 
Lyrintzis, Elias Nikolakopoulos & Dimitri A. Sotiropoulos, pp. 219–246. Athens: 
Themelio (in Greek).

Konstadaras, Nikos (2004): “Karamanlis in midstep”, Kathimerini, 9 October 2004. 
http://www.ekathimerini.com/26418/article/ekathimerini/comment/karamanlis-in-
midstep (accesed 20 February 2016).

Korderas, D. (2012): The rise and the fall and the day after of a ‘heavy’ industry. Market-
ing Week, 24–26 November (accessed 3 May 2016).

Koumarianou, Catherine (2005): The Evolution of the Greek Press 1780–1922. In: The 
Greek Press from 1784 till today: Historical and Theoretical Approaches, ed. Loukia 
Droulia, pp. 55–64. Athens: Institute of Neo-Hellenic Research (in Greek).

Lanza, Orazio & Kostas A. Lavdas (2000): The Disentanglement of Interest Politics: 
Business Associability, the Parties and Policy in Italy and Greece. European Journal 
of Political Research, vol 37, pp. 203–235.



Stylianos Papathanassopoulos

89

Leandros, Nikos (1992): Printed Media in Greece: Financial and Technological Approaches. 
Athens: Delfini (in Greek).

Leandros, Nikos (2010): Media Concentration and Systemic Failures in Greece. Inter-
national Journal of Communication, vol. 4, pp. 886–905.

McQuail, Denis (1994): Mass Communication Theory. An Introduction. London: Sage
McQuail, Denis (1995): New Roles for New Times? Media Studies Journal, vol. 9, no. 

3, pp. 17–30. 
Mouzelis, Nicos (1980): Capitalism and Development of the Greek State. In: The State 

in Western Europe, ed. Richard Scase, pp. 260–275. London: Croom Helm.
Papadimitriou, Despina (2005): The 20th-century Greek Press: Continuity and New 

Tendencies. In: The Greek Press from 1784 till today: Historical and Theoretical Ap-
proaches, ed. Loukia Droulia, pp. 71–80. Athens: Institute of Neo-Hellenic Research 
(in Greek).

Papathanassopoulos, Stylianos (1990): Broadcasting, Politics and the State in Socialist 
Greece. Media, Culture and Society, vol. 12, no. 3, pp. 338–397.

Papathanassopoulos, Stylianos (1997): The Politics and the Effects of the Deregulation 
of Greek Television. European Journal of Communication, vol. 12, no. 3, pp. 351–368. 

Papathanassopoulos, Stylianos (1999): The Effects of Media Commercialization on 
Journalism and Politics in Greece. The Communication Review, vol. 3, no. 4, pp. 
379–402.

Papathanasopoulos, Stylianos (2001): The decline of newspapers: The case of the Greek 
press. Journalism Studies, vol. 2, no. 1, 109–123.

Papathanassopoulos, Stylianos (2010): The first to go. Economic crisis and the decline 
of Greek newspapers, Eurozine, 31/12. http://www.eurozine.com/articles/2010-
12-31-papathanassopoulos-en.html (accessed 30 April 2016).

Papathanassopoulos, Stylianos (2014a): Greece: Press Subsidies in Turmoil. In: State Aid 
for Newspapers, Media Business and Innovation; Theories, Cases, Actions, ed. Paul C. 
Murschetz, pp. 237–521. New York: Springer.

Papathanassopoulos, Stylianos (2014b): The transition to digital television in Greece: 
Now what? International Journal of Digital Television, vol. 5, no. 1, pp. 19–30.

Paraschos, Manosh (1995): The Greek Media Face the Twenty-first Century: Will the 
Adam Smith Complex Replace the Oedipus Complex? In: Greece prepares for the 
Twenty-first Century, ed. Dimitri Konstas & Theofanis G. Stavrou, pp. 253–266. 
Baltimore and London: The John Hopkins University Press.

Psychoyios, Dimitrios K. (1992): The Uncertain Future of the Athenian Press. Athens: 
Diavlos (in Greek).

Samaras, Athanassios N. (2002): Political Marketing, Parytocracy and the Transforma-
tions of the Political Communications System. Journal of Business and Society, vol. 
15, nos. 1–2, pp. 158–173.

Vima, To (2016): Major tension in Parliament over TV licensing amendment, 12 Feb-
ruary 2016. http://www.tovima.gr/en/article/?aid=776120 (accessed 3 May 2016).

Wattenberg, Martin P. (1991): The Rise of Candidate Centred Politics, Cambridge, Mass: 
Harvard University Press.

Zaoussis, Alexander & Konstantin Stratos (1995): The Newspapers 1974–1992. Athens: 
Themelio (in Greek).


