
JDTV s (1) pp. 19-30 Intellect Limited 2014 

International Journal of Digital Television 
Volumes Number 1 

© 2014 Intellect Ltd Article. English language. doi: 10.1386/jdtv.5.l.19_1 

STYLIANOS PAPATHANASSOPOULOS 
National and Kapodistrian University of Athens 

The transition to digital 
television in Greece: 
Now what? 

ABSTRACT 
This article aims to provide an overview of the current state of digital television in 
Greece. By examining the latest digital developments in the middle of financial crisis, 
it suggests that the Greek government adopted a purely market-driven approach 
leaving the private forces to take up digital terrestrial television. The closure of the 
public broadcaster, ERT, has accelerated the neo-liberal market-driven policy and 
Greece has ended up as one of the countries that have left the development of digital 
terrestrial television entirely to the private sector. 

INTRODUCTION 

The transition to digital television - cable, satellite or terrestrial - is part of a 
larger process of change (Galperin 2004; Hart 2004) but, the development of 
digital television depends on the existing media structure. Although there are 
numerous variations, following the 'structural variation', European countries 
seem to form four distinct groups: 

• Countries, where the terrestrial reception mode dominates (France, Italy, 
Spain, the United Kingdom and Finland). 

KEYWORDS 
digital television 
digital terrestrial 

television 
ERT (Hellenic 

Broadcasting 
Corporation) 

Digea 
Nova 
OTE (Hellenic 

Telecommunications 
Organization) 

19 



Stylianos Papathanassopou los 

20 

• Countries where cable infrastructure is the dominant mode (Sweden, 
Denmark, Benelux countries, Germany and Austria). It seems that the 
analogue switch-off is not a major issue in most of these countries. 

• Countries with neither widespread cable penetration nor particularly 
advanced DTI plans look as if they will struggle to meet the deadline 
(Greece, Ireland, Poland and other countries). In these countries DTI is 
still in a trial phase. 

• Eastern and Central European countries, where the preparation for the 
digital switchover adds to the complexity of post-Communist transforma­
tion in broadcasting (see Jakubowicz 2007). 

Another variable for the development of the new media focuses on the differ­
ences between larger and smaller countries. In effect, smaller countries cannot 
easily pursue developments in the communications field as easily as larger ones, 
and the starting points for dealing with problems and issues are often very 
different, drawing, as they do, on factors of power, resources and market size 
(Papathanassopoulos 2002). Thus, the digital switchover becomes a challenge 
for smaller countries in the European Union whose media markets might be less 
developed and mostly unregulated (Ibroscheva and Raicheva-Stover 2009). 

A third important variable is that political, social and financial conditions 
impact the development of the media systems and consequently the development 
of the new media (Hallin and Mancini 2004; Hallin and Papathanassopoulos 
2002). In Southern, Central and Eastern Europe, for example, private interests 
with political alliances control the private media and seek to use their media 
properties for political ends and ambitions (Mancini and Zielonka 2012). In 
an equal way, they want to take advantage of the new developments in the 
field. Additionally, the financial conditions seem to be equally important for 
the development of the new media. For example, a country in a situation of 
economic turmoil does not allow unhindered development of the new media. 

The policy adopted for the development of the new media is equally 
important. According to Starks (2007), one can see four policy paths: 

• In the market model the costs are borne primarily by the broadcasting 
industry, the receiver industry and the consumer. Public expenditure is 
limited to the role of government and regulators and public policy aims to 
encourage the market to produce solutions that meet the nation's needs. 

• In the public policy-driven model the government sets the timetable for the 
switchover, regardless of the level of market demand for new services and 
new receivers, and therefore has to provide a substantial part of the fund­
ing, either directly or indirectly. 

• Finally, one notices a do nothing policy option. This case leaves the development 
of digital television to the market and keeps the government out of it. 

The development of Greek digital television, either terrestrial or satellite, was 
left to the private sector. The recent financial crisis has heavily affected the 
public policy regarding the development of DTI as well. In this article I will 
argue that the Greek government adopted a purely market-driven approach and 
relied exclusively on the private sector for the development of DTI. However, 
in the initial phase, the government used the public broadcaster as the driver 
of development. It seems that the financial crisis in relation to the obligations 
to the European Union's switch-off plan has led the government to leave the 
development of D'IT entirely to the market forces and private TV companies. 



The transition to digital television in Greece 

A SHORT OVERVIEW OF THE GREEK MEDIA SYSTEM 

The media sector in Greece is characterized by an excess of supply over 
demand. There is a plethora of media outlets for such a small market of 
eleven million people, while a little less than half of the population resides 
in. the capital, Athens. On the other hand, this seems to be a kind of tradi­
tion in Greece, since there are more newspapers, more TV channels, more 
magazines and more radio stations than such a small market can support 
(Papathanassopoulos 2001). 

The deregulation of the state broadcasting monopoly in the late 1980s has 
led to a radical transformation of the whole media sector. In fact, the Greek 
newspapers faced the biggest challenge in their history: increasing compe­
tition from electronic media and the need to harness the publishing tools 
offered by new technologies. For newspapers, these challenges required the 
reconsideration of traditional publishing goals and marketing strategies. The 
magazine sector also witnessed a sharp decline in sales, and it reacted by clos­
ing some of the old, traditional titles and publishing new ones, with minor 
effects (Papathanassopoulos 2005). The broadcasting sector has undergone 
a spectacular change: from a broadcasting environment with two public TV 
channels and four public radio stations, in the early 1990s, it has become 
an overcrowded environment comprising 160 private TV channels and 1200 
private radio stations, but none of them with an official license to broadcast. 
In effect, in a paragraph for the digital satellite and pay-TV television law 
of 1998, the then socialist government foresaw that those TV stations that 
have applied for an official license might be regarded as holding a tempo­
rary licence to broadcast. This 'practice' has been 'implemented' by successive 
governments, either the Conservatives or the Socialists, up to the time of writ­
ing these lines. 

In sum, the Greek TV system has a strong but unregulated private 
broadcasting terrestrial sector, coloured by patronage politics, cronyism and 
haphazard policies resulting to a weak public broadcaster. The public broad­
caster, the ERT (Hellenic Broadcasting Corporation) with three terrestrial 
channels ('ETl', 'NET' and 'NET') was closed down by the government in 
June 2013. Although the terrestrial market is overcrowded, with a plethora of 
national and local stations, six private channels ('Mega', 'ANTl', 'Alpha TV', 
'Star', 'SKAI', 'Macedonia TV') attract high viewership shares. In addition, 
Greece has undergone broadcasting commercialization, adopting a market­
led approach. Like other southern European countries, the main mode of 
reception in Greece is through terrestrial frequencies . 

The unprecedented financial crisis and recession since 2009 has affected 
both the media sector in general and the public policy regarding the 
development of DTT in particular. 

DIGITAL SATELLITE TV 

The development of digital satellite TV in Greece was left entirely to the initia­
tives of the private sector, while the role of government was limited to oversee­
ing the developments in the sector. Digital satellite transmission commenced in 
March 1998. Multichoice/Netmed Hellas, the pay-TV operator in the analogue 
frequencies, announced its intentions to go ahead with its own digital plat­
form, called Nova. But a day before this announcement, the then socialist 
government came out in favour of a single satellite platform, in which all the 
interested parties, both private and public (e.g. Hellenic Telecommunications 

21 



Stylianos Papathanassopoulos 

22 

Organization (OTE), ERT) could participate. In effect, the government through 
a new law on 'the provision of subscription of broadcasting services and related 
regulations' attempted to cover all aspects of subscription broadcasting services, 
and not only those of satellite and digital television services (see Iosifidis 2002). 
But there was more talk than action. Nova could not wait any longer, and 
announced the start of digital satellite 'IV. In fact, on 16 December 1999 Nova 
officially started its operation by securing three transponders on Eutelsat' s 'Hot 
Bird' Satellites 2, 3 and 4, respectively, all located at 13° East. 

One and a half years later, the private 1V station, Alpha 'IV, entered the 
digital television universe with its platform Alpha Digital. The second digital 
satellite platform in the Greek media landscape started operations on 29 October 
2001 (see Papathanassopoulos 2011; Iosifidis 2002). Regardless of the fact that 
there were voices arguing that the Greek broadcasting market was too small to 
sustain competing digital platforms operating incompatible decoding technolo­
gies, Alpha Digital considered that subscription television was in its infancy in 
Greece and would develop considerably, thus creating a strong digital 1V market 
with a vast business opportunity. The newcomer considered that convergence 
and technological developments would provide room for a second operator in 
the market. The result was a 'war' between the two satellite digital platforms, 
and the Greek premier league became one of the most expensive programmes 
in European television, resulting in a fiasco. After a year of intense competition, 
especially over soccer 1V rights, Alpha Digital, with only 35,000 subscribers, on 
9 September 2002 announced the suspension of its operation due to its failure 
to meet its economic obligations (Papathanassopoulos 2006). In practice, the 
eagerness of the interested businesses to introduce digital 1V services led them 
to ignore both the size of the Greek market and Greek consumers' behaviour. 
It was also proven in practice that the Greek market is too small for competing 
digital pay-'IV ventures without interoperability. 

A few years later, Multichoice/Nova was bought out by telecommunica­
tions operator Forthnet for 491 million euros. In autumn 2013, the telecoms 
(voice, Internet and mobile) operator Wind announced the beginning of talks 
with Forthnet for a potential collaboration or even as a major investor in the 
venture. The number of its subscribers increased to 400,000 by the mid of 
2013. Nevertheless, one wonders why the Greek viewer should become a 
subscriber, given that there are so many free channels at his or her disposal, 
and especially when most of them broadcast premium movies and soccer 
games on a regular basis. 

IPTV 
IP1V is a recent development in the Greek digital 1V landscape. It is consid­
ered to be the third digital platform after satellite and terrestrial, profiting 
from the fact that cable 1V networks are practically non-existent in Greece. 
Currently there are only three IP1V commercial services on offer. On Telecoms, 
a joint venture with Vivondi and Hellas-on-Line offers a package of video­
on-demand and a rather limited range channels. But the significant player, up 
to now, is the television package by the largest telecom company in Greece, 
OTE, OTE 1V now offering its services through their own closed IP Network 
0-ocal loop unbundling from incumbent telecom operator OTE) or via satel­
lite. OTE 1V's 'Full Pack' includes more than 70 digital channels, with exclu­
sive sports and film content as well as the most complete bouquet of national 
and local channels. In August 2009, the former conservative government 



The transition to digital television in Greece 

permitted Hellas Sat, the Greek satellite system, to launch a direct-to-home 
satellite service on the Greek market that OTE aims to use for its IPIV service. 
It is worth noting that the launch of this OTE-backed operation comes ten 
years after the launch of Multichoice Hellas/Nova, owned, as noted, by OTE's 
main competitor in broadband connections, Forthnet. Hellas Sat will use the 
Hellas Sat 2 satellite at 39° East that is already home to its 750,000-subscriber 
Romanian service Dolce. The company is also working with the Bulgarian 
platform Bulsatcom, with whom the new service is expected to share high­
definition content. Hellas Sat 2 is received in around 2,500,000 households in 
Europe, the Middle East and Asia. OTE TV has announced that the number of 
its subscribers has risen to 200,000 in September 2013. 

OTT: THE PUBLIC PHASE 
DTI seemed to be the next priority the former conservative government 
(2004-2009) . In effect, the government aimed to undertake the integra­
tion of Greek television industry into DTI through the public broadcaster 
(Papathanassopoulos 2011), while the present coalition (Conservatives and 
Socialists) government aims to complete the final switchover by the end of 
2014 or beginning of 2015. 

As noted, the public broadcaster, ERT, acted as a pioneer in introducing 
DTI to the Greek audience. ERT undertook a pilot project launching three 
brand new channels (not simulcasting ERT' s analogue channels) that were 
available only on DTI. ERT started broadcasting these DTI channels - 'Prisma 
Plus' (launched on 16 March 2006), 'Cine Plus' (25 April 2006) and 'Sport Plus' 
(29 May 2006) - while no legislative framework was in place in Greece. Prisma 
Plus was a channel with broad-based appeal that was fully accessible to those 
that were sight or vision-impaired and broadcast daily for seven hours, with 
programmes that used sign language and subtitles. Sport Plus (sports) and 
Cine Plus (mainly films) used to broadcast on a 6-10 hours daily basis. The 
programmes used to repeat around the clock. In 2009, ERT digital channels 
broadcast new productions co-funded by the EU within the 7th Framework 
project. The three digital channels were funded exclusively from ERT's budget, 
carrying no advertisements (according to ERT' s officials the public service 
broadcaster did not want to offend or alienate the private broadcasters by 
eroding their advertising revenues). It is also noted that ERT's licence fee was 
increased to about 55 euros (paid by all households via the electricity bill) to 
cope with the additional expenditure related to digital channels. ERT's digital 
terrestrial programme was initially broadcast only to Athens, Thessaloniki and 
later to a handful of other major cities (Larisa, Volos, Trikala, Karditsa), but 
there has been no timetable and plan for covering the whole of Greece. 

In 2008, ERT was planning to launch a second multiplex that would broad­
cast the current analogue channels as well as the 'Hellenic Parliament Channel'. 
This project materialized on 27 September 2010, rather haphazardly following 
the pressure resulting from the introduction and development of the digital 
terrestrial platform, Digea, a consortium operated by the private TV stations. 
What is more astonishing is that ERT's first and second multiplexes broadcast 
using MPEG-2 as the compression system, although the private broadcasters 
were using the MPEG-4 system. Although ERT has said that it would migrate to 
MPEG-4 system there was no plan for this 'migration' until ERT's 'last days'. 

Moreover, no interactive services were offered by ERT, although the first 
interactive service, 'infoplus', was planned to commence in 2008. By and 

23 



Stylianos Papathanassopou los 

24 

large, one can say that the main problem with the policy-choice of ERT as 
the 'champion' of the switchover process was that the public broadcaster 
could not convince citizens to turn to digital TV. This was probably related 
to the low level of popularity of the public broadcaster, as well as to the lack 
of content offered by ERT's digital channels (in most of the cases low-budget 
programming that was neither attractive nor innovative). 

OTT: THE PRIVATE PHASE 
In August 2008, the government, after some pressure, asked the private 
broadcasters to participate intensely, in effect to take the lead, in the 
digital switchover. According to the law of 2007, entitled 'New Act on 
Concentration and Licensing of Media Undertakings', the private analogue 
TV broadcasters were encouraged to collaborate with ERT in forming a 
single multiplex operator company that would act as the network operator 
for the whole Greek Digital Terrestrial Platform. This was reminiscent of the 
digital satellite case, but in reality, the government aimed to use the private 
broadcasters as the drivers of the digital development. The components of 
that digital TV policy were the finalization of the Greek digital map, as well 
as the adoption of flexible, effective procedures regarding the granting of 
the digital licences. 

In July 2009, Digea Digital Provider S.A. was officially named as the DTT 
network provider for the seven main Greek private TV channels ('Mega', 
'ANTl', 'Alpha', 'Alter', 'Star', 'Macedonia TV' and 'SKAI') . The name was 
taken from a unification of the words 'digital' and 'Gaia' (meaning Earth). 
Broadcasts from Digea began in summer 2009 and gradually they have spread 
in many regions of the country until the full digitalisation of the terrestrial 
frequencies (November 2014). 

Digea' s main area of activity centres on the provision of networking and 
multiplexing ·services, both to the above-mentioned shareholders and any 
legal entity opting to use the company's services. The project was a complex 
technical, financial and communications venrure with considerable investment 
capital, which was implemented gradually with considerable success. In effect, 
the development of DTT by Digea was forecast to be completed within three to 
four years. In this first transitional phase the TV stations would be simulcasting 
to the majority of households in both digital and analogue signal. During this 
period, Greeks were expected to familiarize themselves with digital television, 
and would be asked to equip themselves with the appropriate devices so that 
their television sets would be able to receive and process digital signals, or to 
purchase new sets that would include the necessary equipment. At this point, 
certain broadcasting areas/centres (such as Aigina for the Attica region) were 
chosen so that the already overloaded Ultra High Frequency (UHF) spectrum 
would be able to accommodate the frequencies carrying digital signals. In these 
cases, a certain number of consumers had to purchase the appropriate set-top 
box or, if possible, re-orient their antennas to face another analogue broadcasting 
source. During the first transition phase, 23 transmission points were planned 
to be activated to digital technology. For this purpose, Digea implemented a 
major TV campaign concerning the advantages of digital technology thiough 
the private stations that participate in the consortium (Papathanassopoulos 
2010). The final switch-off phase will be concluded when approximately 
90 per cent of Greek households will be equipped with the necessary digital 
reception technology. 



The transition to digital television in Greece 

In effect, the digitalization of the terrestrial frequencies and the switchover 
from analogue to digital broadcasting was regarded as the best opportunity by 
the Greek government to regulate, in effect to by-pass, the umegulated Greek 
TV landscape and provide it with a new regulated system based on digital 
terrestrial transmission. In fact, the aforementioned Law 3592/2007 made it 
possible for licensed television stations to transmit digitally their analogue TV 
programme using frequencies that would be allocated for the period up until 
the digital switchover. The majority of those frequencies have being used for 
analogue TV broadcasting by local TV stations, but the frequencies will be 
cleared so as to be available only for DTT broadcasting. The procedure for 
licensing DTT stations is to be regulated through a Presidential Decree. 

According to the 2007 Law, the responsibilities for the Ministry of Transport 
& Communications and the Ministry of Press and the Media are to establish 
the regulatory framework for the licensing procedure; to create the frequency 
map and establish the technical requirements and to grant the licences. With 
regard to the regulatory bodies, the Law foresees that the regulatory agency 
the NBC is responsible for initiating the tender procedure for the granting of 
licences and for checking the compliance with the relevant legislation regarding 
content. The other regulatory body, the EETT, will be responsible for checking 
the incumbents for compliance with the technical requirements. Finally, this 
new legislation contains provisions on the implementation of the Electronic 
Communications Services and Networks Directive 2002/77/EC, as well as on 
television via broadband networks (IPTV) and wireless networks (mobile 1V). 

The former conservative government created a provisional frequency map 
where the whole country was divided into fourteen broader services areas. 
Each area comprised the transmissions sites (primary and secondary). It was 
also envisaged that where frequencies have been used by local channels for 
analogue terrestrial television, these would be cleared for digital terrestrial 
broadcasting by national TV channels (free-to-air and pay-TV). 

But little was done. Its successor, the then socialist government was facing 
the worst economic crisis in Greece's modem history and in practice seemed 
to have postponed any initiative in the area by the public broadcaster. In effect, 
it closed down the public broadcaster's digital arm, ERT Digital. In March 
2013, the then socialist led coalition government decided to close down ERT' s 
digital arm, ERT Digital, with its three digital channels. In their frequencies, 
the government in an unprecedented move decided to broadcast BBC World, 
Deutsche Welle, Euronews and TV5 Europe. 

In practice, the government left the development of DTT entirely to 
the private broadcasters and considered them as 'champions'. The case of 
the Euronews is indicative. As the European channel turned to the Greek 
language, the public broadcaster, obviously following government's orders, 
excluded Euronews from ERT's digital terrestrial frequencies. 

The digital operator, Digea, as noted, is controlled by the private national 
channels but it is legally a separate entity. In theory, access to the platform 
can be open to all and transparent. Moreover, this is similar to other countries 
where the public broadcasters are no longer the (sole) infrastructure provid­
ers. In practice, Digea has emerged as the sole provider of DTT in Greece and 
consequently has a monopoly status on DTT as well as a dominant position 
in the DTT market in particular and the digital television in general. This is 
because 95 per cent of the Greek TV households receive their TV signals over 
the air and there is an absence of an alternative competitive media platform 
(either satellite or IPTV). In other words, the shareholders of Digea are also 

25 



Stylianos Papathanassopoulos 

26 

• Allotment 15 (Lamia) - November 2013 
• Allotment 22 (Pyrgos), 23 (Tripoli), 25 (Kalamata) 26 (Sparta) -

December 2103 
• Allotment 2 (Plaka), 3 (Thasos), 4 (Paggaion) - January 2014 
• Allotment 20 (Attica-SFN-1), 21 (Attica-SFN-2)- March 2014 

• Allotment 17 (Ainos<;), 18 (Patra), 19 (Korinthos) -April 2014 
• Allotment 5 (Thessaloniki), 6 (Xalkidiki), 12 (Larisa), 14 (Volos) -

May 2014 
• Allotment 1 (Evros), 7 (Florina), 8 (Metaxas), 9 (loannina), 

10 (Thesprotia), 11 (Corfu) - July 2014 

• Allotment 13 (Arkananika), 16 (Karpenisi), 24 (Nafplio) - September 2014 
• Allotment 27 (Western Crete), 28 (Central Crete), 29 (Eastern Crete), 

30 (Dodecanese), 31a (Cylades-SFN-1), 31b (Cyclades-SFN-2), 
32 (Samos), 33 (Lesvos), 34 (Kastelorizo) - November 2014 

Source: Government Gazette, 2012. 

Table 1: The plan of the Greek switch-off 

the owners of the national private 1V stations. They are also powerful players 
in the Greek economy associated with the construction industry, shipping and 
property complexes of media. 

In the last five years it seems it is Digea rather than the successive 
governments that decided on the system (MPEG-4), the frequencies they 
will use (according to the provisional map of frequencies), and the areas 
in which they will start simulcasting, while the regulatory authority, the 
NBC, acted as a spectator - implementing the inaction policy path of 
the successive Greek governments regarding broadcasting policy. The whole 
information campaign for the public has also been left entirely to Digea. 
But, at the time of writing, there is no governmental plan regarding the 
digital dividend, at least with central planning and with a strict time-frame. 
Moreover, there have been no feasibility studies concerning the devel­
opment of HD1V, and the government has not yet announced the final 
number of multiplexes per area. The ministry of Infrastructure, Transport 
and Networks has formed, however, a working group to advise the minister 
on how to proceed. 

Meanwhile, the whole media sector has been heavily affected by the finan­
cial crisis. This situation causes some to wonder whether Greece has a realistic 
plan for completing switchover within the EU time frame. On the other hand, 
digital television may be seen as a driver for development. Executives at Digea 
claimed that in areas where DTT was the only mode of reception, the popu­
lation changed their 1V set almost immediately (Papathanassopoulos 2011). 
They also have claimed that awareness has been raised: while two years ago 
Greek people equated digital television with the flat screen 1V, nowadays 
the population is more aware of the various facets of the new medium. In 
effect, in July 2012 the parallel transmission of analogue and digital signals 
was discontinued for the most part of the Attica region giving a major impetus 
for the development of DTT in Greece, and a good motive for the electronics 
stores since Athenian households were forced to buy new set-top boxes or 
new 1V sets or even reception equipment. 



The transition to digital television in Greece 

THE CLOSING DOWN OF ERT AND THE EFFECTS ON DIGITAL: 
A DISCUSSION 

On Tuesday, 11 June 2013 at 23:50, the screen of the public broadcaster 
ERT went black. On the radio stations of the Greek public broadcaster there 
ha.cl already been a few hours total silence. In effect, a few hours earlier the 
conservative-led coalition government announced its decision to close down 
and subsequently restructure Greek public broadcasting corporation ERT ·'on 
the right track'. 

This decision marks the first time a Greek government has plucked 
the necessary political courage to close down a public organization, a state 
company that entirely controls. In effect, the entry of private 1V channels was 
disastrous for the public broadcaster in terms of audiences and advertising 
expenditure. ERT' s three channels have witnessed a steady erosion of market 
share since private 1V channels launched in late 1989 (ET1 19.7%, ET2 8.7% 
in 1990, ET1 2.9% and ET2/NET 8.6% and ET3 3.5% in 2010) - the sharpest 
decline among western European state broadcasters. 

While the two major political parties (Conservatives and Socialists) were 
climbing on and off the commercial bandwagon, they gave no real thought 
to how to renovate the public sector and redefine the concept and mission 
of the public service broadcaster. The emergence of private stations has 
been disastrous for the public broadcaster. The paradox is that few disagree 
that the public broadcaster was bureaucratic and overstaffed. But, any time 
a report or a proposal for change came out, this provoked political contro­
versy and strikes among the staff of ERT. The outcome, up to now, was non 
action and the decline continued. In short, the public broadcaster had become 
a minority service, in terms of 1V ratings and advertising revenue. This made 
it difficult to justify even its licence fee (paid through the electricity bills) 
(Papathanassopoulos 2006). 

But the way the government closed down the public broadcaster provoked 
the angry reaction of the oppositional parties, trade unions, etc. The oppo­
sition claimed that the government fired ERT' s 2500 employees to prove to 
Greece's international lenders (the so called 'troika' - International Monetary 
Fund, European Commission and the European Central bank) that it was 
serious about cutting the country's bloated public sector. The troika of inter­
national lenders expects 4000 jobs to go by the end of 2013. Moreover, the 
European Parliament, the Council of Europe, the European Broadcasting 
Union (EBU), press associations as well as more than 50 Directors General of 
European Public Broadcasters reacted to this decision. Additionally, the EBU 
relayed ERT's signal via the satellites (via Hotbird 13A in Europe, APSTAR 7 
in Asia and Intelsat 19 in Oceania as well as via the Internet web page). In 
effect, ERT made use of new technologies by sending its signal via hundreds 
of Internet sites and social media; it adopted a new cooperative method of 
news production and content, it managed to host various views and voices and 
finally achieve unprecedented ratings never achieved in its history: 2.8 million 
single users were watching its programme in the first days from the EBU site. 
On the other hand, the government asked all private media stations to stop 
re-broadcasting ERT programmes, arguing that any broadcast bearing the 
logo ERT, would 'face disciplinary action'. 

More than a month later, a transitional 1V channel called 'Public 
Television', formed by the government in the aftermath of a ·decision by the 
Court of Appeals that a channel of a public service mission should stay on, 

27 



Stylianos Papathanassopou los 

28 

due to the international and local outcry, started transmitting a poor diet of 
programming based on old documentaries films and later on news on the 
ERT' s digital frequencies. 

But What is interesting is that the command for shutting down ERT's 
channels on 11 June 2013 was given by the government to Digea. In fact, 
Digea followed and implemented the wishes of the government. Perhaps, it 
is not a coincidence that Digea has been upgraded to the sole national player 
regarding the .digitalization of the Greek TV universe. Nor is it a coincidence 
that Digea' s owners, the private TV channels were positive rather than nega­
tive to the government's decision regarding the closure of the public broad­
caster. Neither that technicians of the private TV channels, accompanied by 
the police forces, switched-off the transmitters of ERT, interrupted ERT's 
signal and then helped the broadcast of digital signal bars. The latter were 
broadcast by the two private platforms/operator, OTE and Digea. According 
to Nicos Michalitsis, former Director of ERT' s Maintenance section: 

people were wondering what kind of relationship these private compa­
nies might have with ERT's closure. The truth is that they don't only 
relate to, but they also actively participated in, particularly Digea, a 
government plan for the total control of the TV landscape, as it will 
come out in the new digital era. 

(2013) 

Digea, as noted, has already been granted an operation license for the initial 
phase of switch over to digital transmission throughout 23 different emis­
sion areas all-over Greece. On the other hand, ERT's closure coincided with 
the consultation of the specification of the auction for the DTT frequencies 
allocation. The consultation ended on 19 June 2013 and according to the 
Secretary General of the Ministry of Telecommunications Development, 
Menelaos Daskalakis, the auction was to be announced by 30 June 2013. Six 
months later, at the moment of writing this article, nothing has been done. 
Nevertheless, according to the provisions of the auction (given in consultation 
before ERT' s closure) two frequencies were allocated to the public broadcaster 
(out of three that ERT hold until its closure), four frequencies for network 
providers with a nationwide coverage (out of two as previously) and two 
frequencies for network providers' regional coverage. As the press reported, 
each of the four frequencies can carry up to eight TV channels. The license 
will last for fifteen years at the amount of 16.4 million euros. Regarding the 
regional platform (which can carry two to three channels where appropriate), 
the price is at 1.93 million euros (Infocom 2013). Additionally, the 'disappear­
ance' of ERT from the TV frequencies, seems to satisfy all of those who were 
against the High Definition project of the public broadcaster, the ERT HD. 

CONCLUDING REMARKS 
With the demise of ERT and until its successor becomes fully operational, 
Greece reaches the final development of DTT without having a public service 
broadcaster to participate in the whole process and most important phase. 
Second, DTT seems to resemble the analogue TV era since no channel will 
have an official license to broadcast. The government aims to get approxi­
mately 16.4 million euros from the platform provider, but it is uncertain who 
will pay since the private TV companies, the owners, as noted, of the digital 



The transition to digital television in Greece 

operator have not paid anything yet for using the digital frequencies and the 
analogue frequencies in the past. But, as we know the Digital Dividend is 
the key. The public broadcaster, or ERT's successor, will be allocated fewer 
frequencies. The government might allocate the new public broadcaster with 
fewer frequencies, since it will be a 'short version' of its predecessor, ERT. 
Private TV companies may not have the money to 'bargain' extra frequencies 
since their finances are in a difficult situation after operation in the four years 
within a very negative financial climate due to the fiscal crisis. 

So, who can 'pay the ferryman'? It seems that only the telecoms operators 
in general and the mobile operators in particular (in many cases they are the 
same) have the financial resources, and, most importantly, the cash the bank­
rupt Greek state needs desperately. The US case is indicative: the govern­
ment forced the terrestrial stations to abandon the analogue frequencies and 
go digital, and it then turned around and sold this spectrum to mobile tele­
coms operators. The closure of ERT may be a 'chance' for raising money, but 
it remains to be seen. But in Greece 'anything goes', for example, the delays in 
the case of the Greek DTT seem to be a never-ending story. 

REFERENCES 
Galperin, H. (2004), New Television, Old Politics: The Transition to Digital TV 

in the United States and Britain, Cambridge and New York: Cambridge 
University Press. 

Gooernment Gazette (2012), "Frequencies Map of Digital Terrestrial Television", 
No. 2704, October 5, pp. 42119-42244. 

Hallin, C. D and Mancini, P. (2004), Comparing Media Systems; Three Models of 
Media and Politics, Cambridge: Cambridge University Press. 

Hallin D. C. and Papathanassopoulos, S. (2002), 'Political cliehtelism and the 
media: Southern Europe and Latin America in comparative perspective', 
Media Culture and Society, 24: 2, pp. 175-95. 

Hart, J. A. (2004), Technology, Television and Competition; The Politics of Digital 
TV, New York: Cambridge University Press. 

Ibroscheva, E. and Raicheva-Stover, M. (2009), 'Development of digi­
tal TV in Bulgaria: Opportunities and problems', International Journal of 
Communication, 3, pp. 87-107. 

Infocom (2013), 'Porisma gia tin timi ekkinisis adeion/Recommendation 
for the starting price of DTT licenses' (in Greek), http://www.infocom. 
gr/2013/09/26/porisma-gia-thn-timh-ekkinhshw-adeivn-chfiakhw­
thleorashw/12223. Accessed 23 November 2013. 

Iosifidis, P. (2002), 'First the UK, now Greece', Intermedia, 30: 5, pp. 21-23. 
-- (2006), 'Digital switchover in Europe', The International Communication 

Gazette, 68: 3, pp. 249-68. 
Jakubowicz, K. (2007), 'Digital switchover in Central and Eastern Europe: 

Premature or badly needed?', Javnost/The Public, 14: 1, pp. 21-38. 
Mancini, P. and Zielonka, J. (2012), 'Introduction', The International Journal of 

Press/Politics, 17: 4, pp. 379-87. 
Meier, W. A. and Trappel, J. (1992), 'Small states in the shadow of giants', in 

K. Siune and W. Tuetzschler (eds), Dynamics of Media Politics: Broadcasts 
and Electronic Media in Western Europe, London: Sage, pp. 129-41. 

Michalitsis, N. (2013), 'The role of the private channels in ERT's closure' (in 
Greek),http://www.ertopen.com/ eidiseis/item/546-o-rolos-twn-idiwtikwn­
kanaliwn-sto-kleisimo-ths-ert#. UlkEkhjRqM. Access: 25 June 2013. 

29 



Stylianos Papathanassopou los 

30 

Papathanassopoulos, S. (2001), 'Media commercialization and journalism in 
Greece', European Journal of Communication, 16: 4, pp. 505-21. 

-- (2002), European Television in the Digital Age: Issues, Dynamics and Realities, 
London and New York: Polity. 

-- (2005), 'Europe: An exemplary landscape for comprehending globaliza­
tion', Global Media and Communication, 1: 1, pp. 46-50. 

-- (2006), Television in the 21st Century, Athens: Kastaniotis (in Greek). 
-- (2007), 'The development of digital television in Greece', Javnost!The 

Public, 14: 1, pp. 93-108. 
-- (2010), 'The foggy digital landscape of Greece', Zitimata Epikoinonias/ 

Communication Issues, 10, pp. 28-40 (in Greek). 
-- (201n 'The road to digital television in Greece: One step forward, two 

steps backwards?', International Journal of Communication, 2: 2, pp. 201-13. 
Papathanassopoulos, S. and Papavassilopoulos, K. (2008), 'The status of digi­

tal television in Greece', in Van de Broeck and J. Pierson (eds), Digital 
Television in Europe, Brussels: VUB Press, pp. 91-100. 

Starks, M. (2007), Switching to Digital Television; UK Public Policy and the 
Market, Bristol: Intellect. 

-- (2010), 'Editorial', International Journal of Digital Television, 1: 2, 
pp. 131-34. 

SUGGESTED CITATION 
Papathanassopoulos, S. (2014), 'The transition to digital television in Greece: 

Now what?', International Journal of Digital Television 5: 1, pp. 19-:30, 
doi: 10.1386/jdtv.5.1.19_1 

CONTRIBUTOR DETAILS 

Stylianos Papathanassopoulos is Professor at the Faculty of Communication 
and Media Studies at the National and Kapodistrian University of Athens. 
He was a board member of the Hellenic Audiovisual Institute. He has writ­
ten extensively on media developments in Europe and especially on television 
issues in various academic and professional journals. He also edits the Greek 
communication journal Zitimata Epikoinonias/Communication Issues, and is 
member of the editorial board of Global Media and Communication. Among 
his most recent books are Television in the 21st Century (Athens: Kastaniotis, 
2005), Media and Politics (Athens: Kastaniotis, 2004); European Television in the 
Digital Age; Issues, Dynamics and Realties (Cambridge: Polity Press, 2002) and, 
with Ralph Negrine, The European Media (Polity, 2011). 

E-mail: spapath@media.uoa.gr 

Stylianos Papathanassopoulos has asserted his right under the Copyright, 
Designs and Patents Act, 1988, to be identified as the author of this work in 
the format that was submitted to Intellect Ltd. 


