
       

The Pol i t ics and the Effects of the Deregulat ion of
Greek Televis ion
j Stylianos Papathanassopoulos

A B S T R A C T

j Broadcasting has been a source of controversy in Greece since its
beginning. It is not surprising that the deregulation of the broadcasting
sector has been closely associated with politics rather than a well-organized
plan according to the needs of the industry. The speed with which private
broadcasters have moved into the broadcasting arena has been impressive,
while politicians seem unwilling (or unable) to bring order to the sector.
This article attempts to review and analyse the politics of deregulation of
Greek broadcasting and the side-effects of an undisciplined television
environment. j

Key Words broadcasting, deregulation, Greece, politics

Greek broadcasting underwent spectacular change in the late 1980s.
From a broadcasting environment with two state television channels and
four state radio stations, it now comprises some 124 private television
channels and 1200 private radio stations, most of them with no official
licence to broadcast. The result is an overcrowded broadcasting land-
scape.

Across Europe, broadcasting has been in ferment, as governments of
every political persuasion try to cope with the stress and upheavals caused
by deregulation. However, Greek politicians seem unwilling (or unable)
to bring order to the sector. In Greece, as in other Mediterranean
countries, broadcasting and politics seem to form an inextricable

Stylianos Papathanassopoulos is a senior lecturer at the Department of
Communication and Media Studies, National University of Athens, 5 Stadiou
Street, 10562 Athens, Greece.

European Journal of Communication Copyright © 1997 SAGE (London, Thousand
Oaks, CA and New Delhi), Vol. 12(3): 351–368.
[0267-3231(199709)12:3]

351

http://www.sagepub.co.uk


relationship. As with most European countries, the imminent deregu-
lation of Greek broadcasting has been associated with partisan goals and
has eventually led to a haphazard reaction oriented around current
politics, rather than a coherent plan. Broadcasting in Greece has been a
source of political controversy since its beginning. Thus, it is not
surprising that the new broadcasting environment has made its debut
amid heated argument. The impetus for broadcasting change has been
neither strong government policy nor masses of public investment, but
political expediency.

The result is that Greece has undergone a broadcasting commercial-
ization, adopting a market solution with more channels, more advertis-
ing, more programme imports and more politics. This article attempts to
offer an account of the politics surrounding the deregulation of Greek
broadcasting and to assess some ‘side-effects’ of the audiovisual land-
scape’s new order.

The media and the state in Greece

Most politicians admit that control over the media equals political power.
Everyone wants a piece of the cake, and nobody wants to give it away. To
understand the effects of the haphazard deregulation of Greek broad-
casting, one must examine the relationship between the state and the
media in Greece. Broadcasting has a symbiotic relationship with the
political controversies of the country – both radio and television were
born and established under the dictatorships of modern Greece’s troubled
history. Radio was formed in the late 1930s under the Metaxas
dictatorship and television in the mid-1960s under the Colonels
(1967–74). Consequently, both radio and television were regarded as
‘arms of the state’. Moreover, the whole debate about the electronic state
media in Greece focused on governmental control and interference in
television programmes (Papathanassopoulos, 1989: 29–35). This condi-
tion became part of post-dictatorship ritualized politics. Since parliament
was re-established, the Conservatives and Socialists have dominated the
political scene, both accusing one another of too much governmental
control over state broadcasting media.

This situation has largely arisen from the tensions in Greek society
since the Second World War. These tensions, combined with the absence
of a strong civil society, have made the state an autonomous and
dominant factor in Greek society. Mouzelis points out that this situation
has been associated with a weak atrophied civil society where the state has
to take on additional politico-ideological functions (Mouzelis, 1980:

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

352



261–4). This makes the system less self-regulatory than in cases of
developed capitalism, for example in Britain or the US. The lack of self-
regulation is also noticeable at the level of politico-ideological super-
structure, because in a weak civil society even the economically dominant
classes do not manage to form well-organized and cohesive pressure
groups. Mouzelis notes that because of the persistence of patronage
politics, even bourgeois parties and interest groups are articulated within
the state machinery in a clientist/personalistic manner (Mouzelis, 1980:
263). This led the state to promote the interests of particular types of
capital rather than the interests of capital as a whole. Therefore, the lack
of self-regulation makes the state intervene in the politico-ideological
sphere and, thus, diffuse its repressive mechanisms. The fact that the state
plays a decisive role in the formation of the Greek economy and policy
illustrates the state’s relative autonomy from its society (Mouzelis, 1987;
Tsoukalas, 1981). It is not accidental, therefore, that there has been such
strict control over the broadcasting media in Greece (Papathanassopoulos,
1990: 338–9).

Looking at the mass communication sector, the strong state, in its
role as a rule-maker, defines the extent of the relative autonomy it is
willing to grant to the media. Even in the case of the press, which enjoys
a liberal regime, the state defines press autonomy. This can also be
observed in the press laws or in the cases of national emergency where the
state reserves the right to reduce press autonomy. In a more indirect, but
efficient way the state acts to enforce these formal rules, as well as to
enforce the unwritten rules of power politics by using a wide range of
means of intervention at its disposal (courts, censorship, suspension of
publication or even indirect financial aid). In broadcasting, as noted, the
state used not only to intervene, but also to be the active agent.

Greek broadcasting was established, as in most European countries,
as a state monopoly. This was inevitable since both radio and television
were established during dictatorial periods of modern Greek history.
However, the state monopoly remained after the restoration of parliament
in 1974. According to the Constitution of 1975, ‘radio and television will
be under the direct control of the state’, although direct control need not
necessarily mean state monopoly (Alivizatos, 1986; Dagtoglou, 1989;
Venizelos, 1989). State monopoly was justified on the grounds of the
limited frequencies available as well as by the need to provide full
coverage in such a mountainous country with its many islands. Therefore,
the state became the sole agent of the broadcast media. The government
manipulation of the state broadcaster’s news output was a suitable

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

353



example of the dirigist role of the state, since it traditionally reflected and
reinforced government views and policies.

As a result, ministerial censorship was common practice and state
control greater than was usual elsewhere. The general pattern of the
Greek state broadcasting media was (and still is) that a transfer of
political power would be followed by an equivalent changeover in the
state media institutions’ executives. In other words, all key radio and
television appointees were politically sympathetic or affiliated to the
government of the day. The outcome was that news and editorial
decisions had to follow the government line on a whole range of policies
and decisions. Since the restoration of parliament, the average ‘life’ of a
director-general of the state broadcaster (ERT) has been just 12 months.
This tight state control has dominated Greek broadcasting and doomed
even the most capable and well-intentioned executives to failure. Thus, it
is not surprising there has been a high turnover in high level posts in
state broadcasting.

This paternalism of the Greek state, in particular, has remained one
of the most important features of the state electronic media. It is not
surprising, therefore, that any proposals with regard to reorganization of
the state broadcaster have never really been adopted by the government of
the time. Both the Conservatives (1974–81) and the Socialists (1981–89)
when they were in power never gave the state broadcaster any autonomy.
The few changes introduced by the Socialists in the broadcasting media
were either superficial or short-lived (Katsoudas, 1986, 1987; Papatha-
nassopoulos, 1990).

The strict and monolithic position of the government in relation to
broadcasting could not be maintained. This, however, was not due to any
specific policy. Instead, it was the outcome of the government’s weakness
and failure to invent tactics to overcome the reactions and pressures led
by external constraints and internal forces.

Deregulating Greek broadcasting

The deregulation of Greek broadcasting, as in other European countries,
was the outcome of the internationalization of broadcasting in relation to
the pressure from domestic forces. As an EC member, Greece was also
subject to the Community’s policies (such as the ‘Television Without
Frontiers’ Directive) and the wider European political environment. This
helped domestic neo-liberal forces and private interests to lobby for the
advent of market forces in the sector. However, the break-up of the state
broadcasting monopoly came only after direct action. In effect, it was due

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

354



to the weakness of the government to respond with any coherent policy
to the forces favouring the demonopolization of the sector (Papathanasso-
poulos, 1990: 391–4).

In the aftermath of the 1986 municipal elections, the mayors of
Athens, Thessaloniki and Piraeus, all leading members of the Con-
servative opposition, went ahead and launched radio stations in their
respective cities. Their example was followed swiftly in other cities and
municipalities. Because of this unexpected action, the government could
not devise any tactics to secure its vulnerable position. On the contrary,
the government of Andreas Papandreou tried to defuse the situation by
announcing that his government intended to liberalize radio frequencies
and to restructure the state broadcaster. The outcome was a proliferation,
if not explosion, of radio stations, mainly in the big cities, and, of course,
the entry of purely commercial stations. This appeared to be the model
for breaking up the state’s television monopoly. In January 1988, the
mayor of Thessaloniki commenced retransmitting programmes received
from the satellite channels by distributing them to the UHF frequencies
in the city. The government took the mayor to court for his apparent
violation of ERT’s monopoly. Later, when the mayors of Athens and
Piraeus announced their intention to launch television channels, the
government again tried to respond rapidly. ERT started retransmitting
satellite channels through the UHF frequencies to Greece’s largest
cities.

The government, on the other hand, realized that the satellite trial
would not last for ever. Before the 1989 general elections, it announced
its intention to deregulate the television sector. In doing so, the
government wanted to obtain a tactical advantage over the developments
in television and to reverse the defensive and weak position into which
the recent initiatives had placed it. This defensive position was also
related to the government’s lack of popularity, especially with regard to
allegations of financial corruption (Pretenderis, 1989: 8). The government
appeared to believe that by deregulating television it could strengthen its
position. It would be able to argue that it was the first Greek government
to lead the country into the new era of ‘free’ broadcasting. A short while
before the June 1989 elections, the government set up an inter-
parliamentary committee to assess the feasibility of private television
stations in Greece.

At the same time, a number of private interests (mainly publishers
and business people) were ‘snapping at the heels’ of the government to be
granted a licence. The government played a ‘hot and cold’ game,
especially with the publishers. Its tactic was to postpone any decision by

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

355



arguing that ‘legal problems’ linked to the new regime should be resolved
first, and then it would license the private channels. As in Italy in the
mid-1970s, when the political authorities have become too weak to
implement or form any policy, it is much easier for private interests to
achieve their own goals.

The successor to the Socialist government, an unprecedented
coalition between the Conservatives and the Left, announced that it
would restructure the broadcasting sector. Indeed, the coalition govern-
ment permitted the operation of ‘non-state’ television channels and
created a regulatory body, the National Broadcast Council (NBC), to
oversee the industry. At the beginning, it seemed that the state had
recovered its position. In reality, the political scene was unstable and
Greece was going from one election to another. This lack of political
stability gave private interests the opportunity to launch their own
television stations. First was Mega Channel, owned by Teletypos, a group
of the most powerful publishers in Greece. Although Mega Channel was
granted a temporary licence to broadcast from the Greek government,
others ‘did not bother’ to get a provisional television licence. They could
do exactly what the Conservative mayors did when their party was in
opposition. In effect, transmitters sprung up all over Greece. According
to some observers, the market became a ‘television jungle’, since no one
knew the exact number of stations which were in operation — most of
them on a de facto illegal basis.

The licensing game

When the Conservatives came to office after the April 1990 elections, it
was hoped that they would manage to sort out the broadcasting situation.
Unfortunately, this was never realized, since the Conservative government
remained indecisive in its first years in office. This indecisiveness could
also be due to the fact that after a while the press and some radio and
television channels became highly critical of the Conservative govern-
ment’s policies and actions. Relations between the government of the
New Democracy, headed by Prime Minister Constantine Mitsotakis, and
the media were in a bad state. The Conservative government consistently
attempted to shift the blame for its policy blunders on to the media. One
of these attempts was the introduction of a law (December 1990) banning
the publication of terrorist proclamations in the press.1 As Greek
journalists observed, the Conservative government had an aggressive
attitude towards the media — a result of the media’s criticisms of
inconsistencies. As others noted, the government’s tendency was to

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

356



attempt to control the media, not just the state media but the private
stations too.

The Conservative government frequently introduced laws that
provoked strong reactions among the media. The government, in most
cases, later attempted a compromise. As one leading journalist said, this
was the Conservative government’s political style, to react spasmodically.2

To be fair, it seems that each government in Greece has its own different
perceptions concerning the role of the media. Every party, when in
opposition, champions the cause of press freedom and attacks the
government that, traditionally, does whatever it can to tame the media.
When the opposition party comes into power, it reverses its stance. For
example, as noted above, when the Conservatives were in opposition they
challenged state monopoly. When they were in power, they tried to
prevent Sky 100.4 FM radio station launching its television channel. The
main reason was that Sky was (and is) the top rated radio station in
Athens and, at that time, was extremely critical of the Conservative
government. When the station tried to install its television antenna on
Hymettous in January 1992, the government sent the police to prevent
this. The incident became a major issue in domestic politics, with each
party trying to benefit. Needless to say, none of the channels held a
licence to broadcast at that time. This incident simply demonstrates that
such direct action with regard to the broadcasting industry is still
efficient. The government sought to establish an effective tactical
advantage. However, it found it extremely difficult to correspond to the
pace of events. This was due to the fact that, on the one hand, the
Conservatives were struggling to maintain their majority in parliament
and, on the other, they were facing serious internal problems.

Therefore, as in Italy in the mid-1970s, when governments or
politicians are too weak to form a policy or devise tactical advantages,
when there is such political instability, the pressures of private interests
and forces appear to be successful. As noted above, the Socialist
government was too weak in the late 1980s to react to the political
environment. Its successors, the coalition government formed by the
Conservatives and the Left, was short-lived (only three months). The same
applies to its successor, an all-party government which was too involved
in preparing for the next elections to come into conflict with the media.
The Conservative government was also weak since it was always in danger
of losing its small majority in parliament. It was no coincidence that
within a short time Greek private television came to dominate the sector
(see Table 1).

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

357



During its term in office the Conservative government often
announced its intention to grant broadcasting licences; however, the
licences were not granted. It became obvious that the awarding of
licences was a part of the domestic ‘political game’. The Conservatives
tended to announce that they would award the licences after a political
dispute with the radio stations.3 Hopes of bringing order to the ‘free-for-
all’ broadcasting environment were raised in January 1993, when the
NBC announced its licence recommendations. However, once again, the
whole procedure of granting licences was coloured by ‘hot’ politics.4 It
seems that the Conservative government was attempting to use the
licences as a way of gaining a tactical advantage in the face of the 1993
general elections.

When the Socialist Party of Andreas Papandreou came to power
after the 1994 elections, it announced that it would re-examine the whole
regulatory environment as well as licences. One of its first actions was,
however, to grant licences to Sky TV and 902 TV. Both channels had
been banned by the Conservatives, and Sky in particular was very
supportive of the Socialists during the elections. However, up to the time
of writing, only non-official licences have been granted to the stations.

The reason for the ‘non-action’ policy by the governments during
these years seems to be simple. Due to the fact that government and
politicians have lost control of television — which is now the dominant
medium of information (see Table 2) and television channels frequently
follow a critical stance to government policies and to politicians — they

Table 1 TV viewership in Greece in the deregulation years (market share in
percent)

Channel 1989a 1989b 1990 1993 1995

ET1 37.3 21.1 19.7 7.9 4.6
ET2 24.3 12.6 8.7 5.3 3.3
Mega – 35.3 30.6 33.2 25.8
Antenna – – 18.5 30.5 25.7
Sky – – – – 14.7
Star – – – 12.5
Satellite 14.2 10.7 5.3 1.5 0.8
Video 10.3 5.8 4.7 2.8 1.8
Others 13.5 8.5 12.5 18.4 14.3

aBefore the entry of private channels.
bA month after the entry of Mega channel.
Source: AGB Hellas.

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

358



continue to play this ‘hot and cold’ game with the broadcasters. In effect,
what they are saying is ‘you be nice to me and you might get an official
licence’. It is no coincidence, as noted above, that the Conservative
government started the licensing procedure a few months before the
elections. It is no coincidence that the present Socialist government have
made statements about the allocation of the radio and TV frequencies (the
map of the frequencies, as it is called) for more than a year, without
announcing its final decision. It is no coincidence that the present
Socialist government created a new broadcasting law (Law 2328 in 1995)
which has not been implemented yet, as most other broadcasting laws.
The fact that Law 2328 only needs the publication of 35 presidential
decrees in order to be implemented illustrates this. Additionally, even the
regulatory body which was formed to oversee the sector has been largely
inactive, regardless of its recent fining of some stations. Even the fines
have to be approved by the Minister of the Press and the Media.

In short, the deregulation of Greek television had led to an
unregulated environment. Ever since, the governments have sought ways
to control it, or gain some political advantage from the situation. The
dominance of private television as well as the downgrading of political
parties have made it increasingly important that politicians have good
relations with media owners. And it is no coincidence that some
politicians have started accusing the media, mainly referring to television
channels, of doing ‘whatever they want’. It is no coincidence that the ex-
prime minister Constantine Mitsotakis, when in power, cited the ‘web of
interests of media publishers’ as the main reason for his losing power. It
is no coincidence either that the present chair of the parliament has
attacked the media many times, especially their owners, on the grounds
that they use their channels in order to promote their business interests.
Similar statements have been made by politicians too without any results.
Recently, the government announced a regulation to oversee the

Table 2 From which mass medium do you get your daily information?

Medium Total Men Women
(%) (%) (%)

Television 69 61 76
Evening press 15 21 17
Radio 11 12 10
Morning press 2 4 1

N = 2000: 986 men, 1014 women.
Source: Trends (MRB Hellas, 1992)

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

359



‘transparency of media ownership’. Few, however, believe that this will be
implemented. This is reminiscent of the various attempts made by Italian
politicians to control the issue of media cross-ownership. On the other
hand, the media, television channels in particular, argue that they
perform a watchdog function, acting on behalf of the public as an
independent check on politicians’ and other elite’s behaviour. By doing
this, they claim to make politicians, state bureaucrats and commercial
interests accountable to the Greek people.

The fact is, similar to Italy, Greek broadcasting is an unregulated
environment, with no rules. Within eight years or so of TV deregulation,
it has become clear that when the politics of the day become the
determining factor in shaping the reorganization of broadcasting, it is
bound to produce less than ideal results and many side-effects. In the
following section, I attempt to describe some of them.

The side-effects of a haphazard deregulation

The main side-effects of the deregulation are the dominance of private
interests, a sharp decline of the state broadcaster, a lack of supervision and
the total dominance of market forces.

Media cross-ownership

What is interesting from the history of broadcasting deregulation in
Greece is the entry of publishers and other entrepreneurs into the
broadcasting arena (this is similar in most cases in Europe). In effect, Law
1860 of 1989 implies that the most suitable candidates to operate a TV
station are the newspaper publishers or those who have media experience,
as well as the local municipalities. Since the local municipalities have
neither the expertise nor the resources to form and operate their own TV
stations, it becomes obvious that the law indirectly favours the
publishers. Thus, it is not surprising that the publishers have moved into
the broadcasting landscape with an impressive speed. For example, Mega
Channel is owned by Teletypos, a conglomerate of publishing magnates
whose combined assets cover half of the country’s written media; Antenna
TV is owned by the owner of a radio station, and so on. The same applies
to Sky TV.

Greek newspapers are widely recognized as being political rather
than business ventures, which raises questions about the new TV
magnates’ motives. Some politicians and analysts are concerned about
how easily and quickly the media sector has come to be concentrated in

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

360



the hands of a few influential media magnates. To a certain extent, the
new television environment seems to have largely copied the situation in
the press. There are clearly too many stations for such a small market. In
effect, all TV stations face severe financial problems. This has made
politicians wonder about the real intentions of their owners. But neither
the previous nor the new law, regardless of their specific provisions —
such as single investors and shareholders of private channels being
limited to no more than a 25 percent share, or owners who have business
interests in the state sector having to name their shares — have not been
implemented, at least up to the time of writing this article.

More productions, more talk, more information, more sensationalism

In spite of uncertain political conditions, private channels have started
producing and commissioning domestic programmes — since the latter
attract more viewers in their battle for ratings. It is not a coincidence that
domestic productions dominate prime-time hours. Overall, however,
imported programming has been the mainstay in the channels’ schedules.
As regards the overall quality of television output, the picture is not very
clear. First of all, one must acknowledge that there has been a
democratization of television output from political interference as well as
the fact that information is now supplied in a much better fashion.
Governments nowadays influence the state broadcaster less, mainly due to
the fact that viewers prefer the information and current affairs pro-
grammes supplied by private broadcasters. The fact is that on the TV
news of private channels, news reporting on policy or economic issues
comes second to social (mainly crime and disaster-related) issues.
Although when there is some conflict within a party it also becomes a
headline. In stark contrast to the TV news bulletins when television was
under state monopoly, those produced by the present private channels are
dominated by domestic news, all stories need to be accompanied by visual
material, a new category of crime-related news has been inserted and
cultural news is negligible. But one has to admit that the contemporary
TV news is faster, less boring and, at least, the newscasters are what they
are supposed to be — not readers of government’s announcements as
they were in the past.

Meanwhile, programme schedules have also lengthened considerably
and entertainment programming has considerably increased. Regarding
concerns over the standards of programming quality, this is something
that depends on how one describes and understands the term ‘television
quality’. The fact is, however, that there has been a tremendous increase

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

361



in entertainment and information programmes and a parallel decrease of
educational programmes and documentaries. Greek television output is
dominated by sitcoms, satire shows, TV game-shows, soap operas, movies
and TV movies as well as informational programmes (see Table 3). For
some TV critics, the private channels seem to be glorified versions of
tabloid newspapers. Since 1993, there has been an increase in ‘human
interest’ talk shows (mainly copy cats of the US television formats) but a
decline of the talk shows which would invite politicians to participate.
The reason for the rise of talk shows in general is, as elsewhere, that they
are cheap to produce. One of the reasons for the decline in political talk
shows is the lack of appeal of politicians, since they only used to invite a
certain number of the ‘telegenic’ politicians, which eventually bored the
viewers, as the ratings demonstrated.

One of the side-effects of TV deregulation has been the increase in
the prices paid not only for popular domestic productions but also for
imported programmes, especially from the US. An example of this was
the soap opera The Bold and the Beautiful. The series was broadcast by
ERT and was one of its highest ranked series. ERT, as the press reported,
decided not to bid for the new episodes of the series because the
distribution company asked too much per episode. The private television
station, Antenna TV, got the new series, by paying $8200 to the US
distributor (New World) for each half-hour episode. It should be noted
that the amount paid by Antenna TV was a record for such a programme

Table 3 A typical weekday (Tuesday) prime-time programming schedule on the
top four TV channels in Greece (prime-time: 19.00–23.00)

Time ET1 Mega Channel Antenna TV Sky TV

19.00 Greek series Game show Game show Greek movie
19.25 Greek series
19.30 Greek series
19.50 Documentary Game show Talk show
20.00
20.15 News News
20.30 News News
21.00 Greek sitcom Greek sitcom
21.30 Sports Greek sitcom Greek series
22.00 Movie (EEC) Greek series Movie (US)
22.30 Talk show
22.40 Talk show
23.00 Greek series Movie (EEC) Talk show

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

362



in 1992. ERT used to pay $2400 per episode. Santa Barbara, another US
programme distributed by New World, was considered equally as
expensive, and cost Mega Channel $2100 per half-hour episode in 1992.
When a new channel, Sky, wanting to increase its profile in the ratings,
bought these programmes, it paid, for example, $20,000 per episode for
The Bold and the Beautiful.

The result is that the Greek television market has been highly
competitive. Fierce rivalry for viewers and advertising revenue takes place
in stark contrast to the highly monolithic environment of the past. The
growth of the television sector has opened up the economy for new actors,
in contrast to the comparatively closed system of the past. Regardless of
its excessive commercialization, if not dramatization, the television
system of the 1990s appears more open and pluralistic than its
predecessor of a decade ago.

The sharp decline of the state broadcaster

From the very first year of their existence, two private general
entertainment channels, Mega Channel and Antenna TV, have dominated
the TV sector in terms of audience and advertising expenditure. Together
they account for 60 percent of TV audiences and 75 percent of TV
advertising expenditure, forming a duopoly. However, Mega and Antenna
have faced competition from newcomers — Sky TV and Star Channel.
Mega’s audience share dipped below 30 percent for the first time in 1994
(see Table 1). It seems unlikely, however, that any newcomer will be able
to mount an aggressive enough challenge to dislodge either Mega or
Antenna.5 While the political parties were climbing on and off the
commercial bandwagon, they gave no real thought as to how to renovate
the public sector and redefine the concept and mission of public service
broadcaster. The emergence of private stations has been disastrous for the
public broadcaster. Audiences of the ERT channels have declined (ET1
9.08% and ET2 5.6% in 1992, down to 4.6% and 3.3% respectively in
1995), which has resulted in large advertising losses. In effect, ERT’s
three channels have witnessed a steady erosion of the market share since
the launch of private TV in late 1989 — in effect, the sharpest decline
among Western European state broadcasters. ERT’s current cumulative
debt is 45 billion drachmas.

The paradox is that few disagree that the state broadcaster is too
bureaucratic and overstaffed. Whenever a report or a proposal for changes
is published, it provokes controversy. The outcome, up to now, is non-
action and the decline continues. For example, a consultant’s report in

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

363



1991 recommended sweeping changes be made at ERT, if it is to wipe
out its debt and be a competitive force in the future. Some of the report’s
recommendations aroused political controversy and even strikes among
the staff of ERT. A recent proposal, in 1996, by ERT’s director-general,
aiming to reorganize the state channels — making ET1 an entertainment
channel and ET2 an information channel — again provoked a furore
among the personnel.

The outcome, in general terms, has been a pattern of changing
ERT’s director-generals. They change on average every 12 months. This is
disastrous for the long-term planning of ERT. The main problem of the
state broadcaster is that it still remains, although not overtly, under
government control. An example was the sacking of ET1’s director-
general at the instigation of Prime Minister Andreas Papandreou (May
1994). Mr Papandreou, on an official visit to the US, was said to be
furious over the station’s failure to carry the funeral of the country’s
economy minister George Yennimatas as lead item on the main evening
news bulletin (the funeral was, however, the first news item on all the
private TV channels). In short, within six years, the state broadcaster has
become a minority service, in terms of TV ratings and advertising
revenue. This makes it difficult to justify even its licence fee (collected via
people’s electricity bills). Moreover, ERT faces an uncertain future. This is
because if it offers the same populist programming as its commercial
rivals, viewers may resent ERT channels, since they will get the same
programming offered by the private channels. If it adopts a more quality
programme ‘diet’, it may lose more viewers.

A powerless regulatory body

To complete the picture of the unregulated environment of Greek
broadcasting, one has to refer to the lack of any supervision. The NBC
was formed in 1989 to oversee the audiovisual sector and to act as a
‘buffer’ between the government and the broadcasters. In effect, the NBC
has remained passive, if not virtually absent from the broadcasting affairs
of the country. The Socialist government increased NBC’s powers, but its
role still remains an advisory one to the government, who makes the final
decisions. On the other hand, during its lifetime the NBC has produced
three codes on radio and television stations operating conditions: one on
advertising, the second on journalistic ethics and the third on program-
ming. In 1995 and 1996, NBC imposed fines on some stations, but the
fines have to be approved by the media minister. The fact that the NBC
has remained passive in its first years, has no real powers and is

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

364



understaffed, simply shows how politics dominate the broadcasting sector
in Greece. Since the 1993 amendment, the NBC’s nine members are now
nominated on the basis of their political affiliation. This makes the
nomination procedure a contentious issue. In effect, four of its members
are nominated by the party in power, four by the opposition parties and
the chair by the president of the National Assembly, giving the
government the controlling vote. Clearly, the revamped NBC has no
more power than before.

Towards the end of television chaos

The deregulation of Greek television, as for radio, was the result of a
short-sighted policy followed by the politicians — a knee-jerk reaction to
the politics of the time and to electoral speculation rather than a response
to the needs of the industry. The situation illustrates that broadcasting
has more to do with partisan ends rather than well-organized policy. It is
also apparent that general rhetoric as well as speculation, confusion and
misunderstanding have replaced any serious thinking about how to build
up a new broadcasting structure. Several years on, in a situation of
complete television deregulation, politicians want to act to change this
chaotic environment. This chaos is not only attributable to broadcasters,
but to politicians as well. An example of this is that after three-quarters
of a decade, no one seems to know the exact number of the available
frequencies that the radio spectrum can accommodate or the exact
number of TV stations that currently operate.

Undoubtedly, other aspects of the state’s relationship with television
have decreased in importance. The government no longer directly
controls and censors television news output in the way it used to do under
the state broadcasting monopoly. Meanwhile, the role of the state to
control the media is ever present. The issue is that it does not seem
capable or willing to implement it, although there has been an upsurge
of legislative activity.

On the other hand, one has to admit that the Greek broadcasting
system has been surprisingly adaptable and flexible in the face of new
developments. To understand this, one must remember that this system
has worked under Western democratic rule for two decades, and suddenly
has had to face all the upheavals that other Western broadcasting systems
have taken years to deal with. In other words, Greek broadcasting
reflects, to an extent, the political situation in Greece. As Greece adopted
parliamentarism before being industrialized, Greek media passed from

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

365



handicraft status to an industrial one without having completed the
process (Heretakis, 1993).

It seems that the only solution is the formation of a national media
policy that will be the result of a consensus across all interested parties
and encompass the whole Greek media environment. This is extremely
difficult, since the stakes are high and the political situation none too
stable. On the one hand, one could argue that the state still remains a
powerful regulator and primary definer. On the other hand, the ‘strong’
state is by no means powerful. Centres of power compete within the vast
bureaucracy, which results in the application of tactics, manoeuvres,
conflict of interests and so on. The media come in turn to exhibit these
contradictions, since conflict and insecurity increase ratings and, in the
final analysis, promote their vested interests. In the era of media
explosion, political, social and economic inefficiencies, crisis and the
related insecurity provide the media with what they need. If politicians
do not make firm decisions, regardless of the political cost, the situation
will largely remain the same.

Notes

1. In September 1991, seven newspaper editors who defied the new anti-terrorist
laws prohibiting the publication of proclamations issued by terrorists groups
after attacks, were sentenced and imprisoned. They remained there for 10
days, after which the Athens Union of Publishers and the Union of
Journalists jointly relaxed the remaining sentences, thus leading to their
release. In the meantime, the issue caused a strong reaction in Greece and
abroad. According to press reports the Union of Journalists was asked to
compromise because the government did not want to admit that its law was
a complete failure as a means to fight terrorism.

2. Personal communication with the editor of a Greek daily newspaper, which is
not affiliated to the opposition.

3. By the end of 1992, the Conservative government had announced three times
that it was on the verge of awarding the private channels licences.

4. On Friday 23 July 1993, when most of Greece was on holiday, the
Conservatives (following a meeting of all ministers concerned) announced
that they would grant TV licences to a number of private national and local
channels. This announcement took almost everyone by surprise. The licence
awards were not without controversy. It excluded two TV stations, apparently
for political reasons. The two stations (Sky TV and 902 TV) and the
opposition political party claimed that they were excluded because the radio
stations they ran were highly critical of the Conservative government and its
policies.

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

366



5. The battle for viewers, and thus advertising revenue, has also been apparent
in a series of confrontations about the ratings research system. Television
personnel have questioned the validity of AGB Hellas ratings, the research
company which provides the Greek market with TV ratings, on the grounds
that ‘AGB does not function, purposefully or not, on the basis of professional
objectivity, and does not apply the suitable scientific methods’. AGB replied
that ‘here are names of attributes but lack of arguments’. A committee, which
comprised advertisers and TV channels, after monitoring the AGB system
concluded that it was working objectively. However, a new confrontation
about the ratings research system happened in early 1997 and a new
committee was asked to monitor the AGB system.

References

Alivizatos, N. (1986) State and Broadcasting. The Regulatory Dimension. Athens:
Sakkoulas (in Greek).

Dagtoglou, P.D. (1989) Broadcasting and Constitution. Athens: Sakkoulas (in
Greek).

Dimitras, P. and T. Doulkeri (1986) ‘Greece’, pp. 135–45 in J.S. KleinSteuber,
D. McQuail and K. Siune (eds) Electronic Media and Politics in Western Europe.
Frankfurt: Campus Verlag.

Heretakis, M. (1993) ‘The Media Developments and Trends in Greece’, Manager
2: 50–3 (in Greek).

Kariotis, T.C. (ed.) (1992) The Greek Socialist Experiment: Papandreou’s Greece
1981–1989. New York: Pella Publishing.

Katsoudas, D.K. (1986) ‘Greece: A Politically Controlled State Monopoly
Broadcasting System’, pp. 137–51 in R. Kuhn (ed.) Broadcasting and Politics
in Europe. London: Frank Kass.

Katsoudas, D.K. (1987) ‘The State and Broadcasting’, pp. 189–212 in K.
Featherstone and D.K. Katsoudas (eds) Political Change in Greece, Before and
After the Colonels. London: Croom Helm.

Korsos, D. (1987) Press and Broadcasting. Athens: Sakkoulas (in Greek).
Mouzelis, N. (1980) ‘Capitalism and Development of the Greek State’, in R.

Scase (ed.) The State in Western Europe. London: Croom Helm.
Mouzelis, N. (1987) ‘Continuities and Discontinuities in Greek Politics: From

Elefterios Venizelos to Andreous Papandreou’, in K. Featherstone and D.K.
Katsoudas (eds) Political Change in Greece, Before and After the Colonels.
London: Croom Helm.

MRB Hellas (1992) Trends. Athens: MRB Hellas.
Papathanassopoulos, S. (1989) ‘Greece: Nothing is More Permanent than the

Provisional’, Intermedia 17(2): 29–35.
Papathanassopoulos, S. (1990) ‘Broadcasting, Politics and the State in Socialist

Greece’, Media, Culture and Society 12(3): 338–97.

P A P A T H A N A S S O P O U L O S : D E R E G U L A T I O N O F G R E E K T E L E V I S I O N

367



Papathanassopoulos, S. (1992) ‘The Lost Pride of ERT’, Kathimerini 20
September: 47 (in Greek).

Pretenderis, I.K. (1989) ‘How We Arrived at Television “Libre” ’, To Vima 30
July: 8 (in Greek).

Ta Nea (1993) ‘The Secrets of the Votes on the TV Licences’, 27 January: 14–15
(in Greek).

Tsoukalas, K. (1981) Social Development and the State: The Constitution of the Public
Sphere in Greece. Athens: Themelio (in Greek).

Tsoukalas, K. (1986) State, Society, Labour. Athens: Themelio (in Greek).
Venizelos, E.B. (1989) The Broadcasting Explosion: Constitutional Framework and

Regulatory Choices. Thessaloniki: Parateretes (in Greek).
Wilsford, D. (1988) ‘Tactical Advantages Versus Administrative Heterogeneity’,

Comparative Political Studies 21(1): 126–68.

E U R O P E A N J O U R N A L O F C O M M U N I C A T I O N

368


	The media and the state in Greece
	Deregulating Greek broadcasting
	The licensing game
	The side-effects of a haphazard deregulation
	Media cross-ownership
	More productions, more talk, more information, more sensationalism
	The sharp decline of the state broadcaster
	A powerless regulatory body

	Towards the end of television chaos
	Notes
	References
	Table 1 TV viewership in Greece in the deregulation years (market share in percent)
	Table 2 From which mass medium do you get your daily information?
	Table 3 A typical weekday (Tuesday) prime-time programming schedule on the top four TV channels in Greece

