Broadcasting, politics and the state in Socialist
Greece

Stylianos Papathanassopoulos
COMMUNICATIONS POLICY RESEARCH CENTRE, CITY UNIVERSITY, LONDON

Introduction

In Greece, people had been accustomed to a broadcasting environment
consisting of two nation-wide television channels and four radio stations.
They now need to adjust both their TV and radio sets to a new landscape
which includes new private radio stations, satellite channels re-transmitted
throughout UHF frequencies and new private channels against a background
of complex political manoeuvres.

Such deregulation has been associated with the ‘hot politics’ of the time
rather than with the pursuit of a well-organized plan. Broadcasting has a
symbiotic relationship with the political controversies of Greece with the
starting point that both radio and television were born and established
under dictatorships in modern Greece’s troubled history. Consequently,
both radio and television have been regarded as ‘arms of the state’.
Moreover, the debate has been focused on governmental control and
regular interference in television production, a condition which has
become part of post-dictatorship politics. Since Parliament was re-

. established, the Conservatives and Socialists have dominated the political
scene, and have accused each other of too much governmental control over
broadcasting.

This situation has largely arisen from the tensions in Greek society since
the Second World War. These tensions combined with the absence of a
strong civil society made the state an autonomous and dominant factor in
Greek society (Mouzelis, 1986). This has also been reflected in broadcasting.
Even in the recent case of the deregulation of both radio and television,
party politics were directly involved despite the constant dislike shown by

Media, Culture and Society (SAGE, London, Newbury Park and New Delhi),
Vol. 12 (1990), 387-397.

from the SAGE Socia Science Collections. All Rights Reserved.



388 Media, Culture and Society

the Greek people toward state control and demands for less state
controlled broadcast media.

This article attempts to describe and interpret broadcasting deregulation
in Greece, by looking at the role of the state in broadcasting affairs.

The relative autonomy of the Greek state and the media

As noted above, the state plays a decisive role in Greek broadcasting. This
is because the state is not only relatively autonomous but also has an ‘over-
extended’ character. Mouzelis (1980: 261-4) points out that this situation
has been associated with a weak atrophied civil society where the state has
to take on additional politico-ideological functions. This fits the case of
broadcasting. The over-extended character of the state has coincided with
the underdevelopment of capitalism in Greece. This makes the system less
self-regulatory than developed capitalism such as exists in Britain. Thus,
the state has to intervene and adopt a dirigist attitude because it has to ‘fill
the gaps’ in various sectors of the society and economy (Ziemann and
Lanzendorfer, 1977).

Moreover, the lack of self-regulation is also noticeable at the level of
politico-ideological superstructure because in a weak civil society even the
economically dominant classes do not manage to form well organized and
cohesive pressure groups. Mouzelis (1980: 262) notes that because of the
persistence of patronage politics, even bourgeois parties and interest
groups are articulated within the state machinery in a clientist/personalistic
manner. This leads the state to promote the interests of particular types of
capital rather than the interests of capital as a whole. Therefore, lack of
self-regulation makes the state intervene also in the politico-ideological
sphere and thus diffuse its repressive mechanisms. The fact that the state
plays a decisive role in the formation of the Greek economy and polity
illustrates the state’s relative autonomy from its society. It is not accidental
therefore that there has been such strict control over the broadcasting
media in Greece.

Looking at the media in general, the strong state, not only in Greece, in
its role as a rule maker, defines the extent of the relative autonomy it is
willing to grant to the media. Even in the case of the press, which enjoys a
liberal regime, the state defines press autonomy. This can easily be seen in
the press laws or in cases of declared national emergency where the state
reserves the right seriously to reduce press autonomy. In a more indirect
but more effective way, the state acts to enforce these formal rules, as well
as to enforce the unwritten rules of power politics, by using a wide range of
means of intervention which are at its disposal. A very effective means
which the state uses to enforce written press limits is by providing sizeable
financial aid to the press, on which individual enterprises become



Papathanassopoulos, Broadcasting in Socialist Greece 389

dependent since they cannot cover their production costs. Other means,
not too frequently used, are courts, censorship, suspension of publication,
etc. In broadcasting as noted the state not only intervenes but is the active
agent. Greek broadcasting was established, as in most European countries,
as a state monopoly. This was inevitable since both radio and television
were established during dictatorial periods of modern Greek history, but
the state monopoly remained after the restoration of Parliament in 1974.
According to the Constitution of 1975, ‘radio and television will be under
the direct control of the state’. Officially, this was justified on the grounds
of limited frequencies being available as well as by the need to provide full
coverage for such a mountainous country with its many islands. Incidentally, a
new television station wishing to provide nation-wide coverage would need
to pay a considerable, if not prohibitively large, amount of money (about
£11 million) to introduce such a service. Therefore, the only feasible way
would be to co-operate with the state broadcaster, ERT (Hellenic Radio
and Television) and share or lease some of the latter’s transmitters. In
practice, the state has felt, as in most countries, that broadcasting was its
exclusive affair.

Therefore, the state became the sole agent of the broadcast media. The
government manipulation of news output is a suitable example of the
dirigist role of the state. In Greece, broadcasting, especially television, has
traditionally reflected and reinforced government views and policies
(Papathanassopoulos, 1989b: 33). As a result, ministerial censorship has
been common practice and state control greater than is usual elsewhere.
The general pattern in the Greek state broadcasting media has been that a
transfer of power is followed by an equivalent changeover in the state
media institutions’ executives, resulting in major changes in the message
reaching the audiences. In other words, all key radio and television
appointees were politically sympathetic, or affiliated, to the government of
the day. The outcome was news and editorial judgements of particular
importance were in close agreement, if not identical, to government
announcements on a whole range of policies and decisions.

This tight state control has ruled Greek broadcasting and doomed even
the most capable and well-intentioned executives to failure. Those who
occupy the key posts in the state broadcasting media, especially the
Director-General (DG), come under not only permanent press criticism
but also the wrath of the government. In cases where they allow (mostly by
accident), anti-government messages to ‘go-on-air’, they face the govern-
ment’s anger and most probably dismissal. Thus, since the restoration of
Parliament, the responsible posts in state broadcasting have come and
gone with great frequency.

This paternalism of the Greek state, in television in particular, has
remained one of the most important parameters of the media. It is not
surprising therefore that the proposals of Sir Hugh Greene (modelled on



390 Media, Culture and Society

the BBC way), when he was invited to make a feasibility study on the
structure of broadcasting, were not adopted by the then Conservative
government of Constantine Karamanlis. In contrast, the Conservatives in
power (1974-81), adopted a policy which although it excluded ‘party
politics’ from television, over-emphasized the government’s activities and
achievements.

The Socialist government of Andreas Papandreou (1981-8), although
when in opposition it strongly criticized government manipulation of news
output, simply adopted what it had opposed, forgot the principle of
objectivity and misused the media for partisan ends. This was mainly
because the Socialists followed most of the typical incorporative tactics that
Greek parties in power usually adopt (Mouzelis, 1987: 280-1).

The Socialist government and broadcasting

The year 1981 saw the first Left government to come into office in Greece.
The Socialists’ slogan was alaghi (change), a catch-all policy phrase, which
was to express the willingness of the Greek people to change their political
ways. Broadcasting was one of them. Unfortunately for Greek broadcasting,
the Socialists, in their first term in office, did not change anything, while
towards the end of their second term in power, they were forced to
deregulate Greek broadcasting.

The Socialists in power adopted a dirigist attitude linked with a kind of
populism. The major characteristic of the Socialist government was the
lack of a clear-cut, consistent and coherent policy. Its policy was at times
confusing and subject to change (Featherstone, 1983, 1987) and abandon-
ment of its original programme (Lyrintzis, 1987: 667-8). In their second
term in power (1985-9), the Socialists were forced to launch a dramatic U-
turn in their economic policy aiming at economic stabilization (i.e. to curb
inflation and reduce foreign debt) by adopting an austerity policy (by
moving away from the easy incomes and spending policies) which openly
contradicted the Socialist election campaign ‘for even better days’
(Featherstone, 1987: 12; Lyrintzis, 1987: 667).

As regards broadcasting, the Socialist government’s policy was equally
incoherent but with one consistency, i.e. manipulation of news output.
While in their 1981 election campaign, the Socialists adopted the
fashionable slogan of impartiality for the state broadcasting media, they
changed very little. Although one could say that change cannot be
continuous or instantaneous or costless (Carroll, 1984: 73-4) and that new
policies are constrained by past choices and preferences (Krasner, 1988:
71; Hogwood and Peters, 1982: 225-6), it seems that in the Greek case, the
deeply paternalistic attitude of the state, especially when it is not
threatened by internal pressures and external realities (see next section)
makes increasingly difficult the adoption of ‘relative neutrality’ (and of



‘Papathanassopoulos, Broadcasting in Socialist Greece 391

meritocratic criteria in public appointments) in the state media and other
public institutions.

Thus, some changes introduced by the Socialists in the broadcasting
media were either superficial or short-lived. For example: (1) although the
opposition’s statements were broadcast and some party conferences, news
coverage, commentaries and interviews were aimed at providing greater
publicity for the government and the Socialist party. Incidentally, Mr
Papandreou’s, the Socialist Prime Minister, frequent appearances on the
TV screen made some comment that in his eight years in power,
Papandreou more frequently spoke on television than in Parliament; (2)
news bulletins often gave the impression of broadcasting statements rather
than covering events; (3) the managers of state broadcasting came and
went with great frequency mainly because they somehow did not cover the
government’s policies well enough. For example, in 1981-9, ERT had
thirteen chairmen and DGs, and sixteen news-directors with an average
term of about eight months; (4) the 1985 experiment, the so-called ‘spring’
of state-run TV, initiated by the Socialists, lasted for only two and a half
months. In this experiment, the government attempted to present ‘light
impartiality’ in news programmes by appointing other than ‘its own people’
to the state broadcaster. After this experiment, Papandreou announced
that impartiality and pluralism on state media were incompatible because
this distorts government policy.

Afterwards, the Socialist government, although one would expect it to
loosen its tight control over the media with the deregulation of radio, when
most radio stations provided alternative to state media infprmation, it
reinforced it. For example, when Greece held the Presidency of the
European Community (July-December 1988), the government forced
ERT’s managers to resign because they did not broadcast the whole speech
given in Athens by the EC Commission’s President, Jacques Delors, so it
was distorted! Especially between the summer of 1988 and the general
elections of June 1989 — a period which coincided with Greece’s most
serious political crisis since the restoration of democracy, associated with
the country’s financial scandals — the Socialist government desperately
sought to ‘save its image’. It tightened its control over television to use it
for improving its image with the public, replacing the news bulletins with a
government spokesman. It appeared that the Socialists paraphrased de
Gaulle’s approach to the media, from ‘my enemies have the press, I have
broadcasting’ to ‘our opponents have radio, we have television’.

Deregulating the broadcasting monopoly and the ‘relative weakness’
of the state

The Greek state, because it has had to take on additional politico-
ideological functions, has become not only relatively autonomous but also



392 Media, Culture and Society

very strong. However, because of its semi-peripheral character, it has also
been relatively weak, restricted by structural constraints. This combination
of high autonomy and high structural dependence upon both the national
and international capitalist system is one of the characteristics of the Greek
state (Mouzelis, 1980: 264). Also the combination of internal structural
constraints and pressures and external constraints (Offe, 1975) appears to
be the major reason for the deregulation of the state broadcasting
monopoly in Greece. '

The deregulation of Greek broadcasting, as in other European countries,
seems to have been more than the removal of certain rules and regulations.
It is rather the outcome of the internationalization of broadcasting in
relation to pressure from domestic forces. As an EC member, Greece is
also influenced by the Community’s policies, which since the publication of
Television Without Frontiers, has adopted a liberal and mercantilist policy
towards broadcasting in its Directive. In effect, when the ERT brought the
mayor of Thessaloniki to court because he was operating a local TV
channel, it lost the case. The court ruled that ERT’s monopoly was against
the Treaty of Rome. Yet, broadcasting deregulation in other European
countries has strengthened Greek domestic forces with neoliberal ideologies
to press for the removal of obstacles to the introduction of market forces in
broadcasting. This claim in relation to the demand for the ‘liberalization’ of
broadcasting from political partisanship puts further pressures on the
state’s position. The break-up of the state broadcasting monopoly,
however, came only after direct action. The state seems to be vulnerable to
direct action when conditions are ripe, because the state cannot determine
the policy outcome by using its tactical advantage. Tactical advantages,
according to Wilsford (1988: 132), are methods and procedures and the
capacity to employ them which the state may use for short-term objectives.

As in any strong state, the Greek state’s strength lies also in its
weakness. For the Greek state, by dealing high-handedly with its
opponents, cuts them off from normal avenues of political negotiation. The
government having absolute control over the broadcasting media, excluded
any negotiation for more pluralism in them. In doing so, it forced its
; opponents to exit from normal politics. In daily politics this meant by going
on demonstrations, strikes, boycotts and sometimes riots. In the broadcasting
case such direct action cannot work successfully. Another kind of direct
action was needed, an action specially concentrated and co-ordinated to
reduce the effectiveness of the state.

In the aftermath of the 1986 municipal elections, the mayors of Athens,
Thessaloniki and Piraeus, all leading members of the Conservative
opposition, stated that they would launch first radio and then television
stations in their respective cities. In effect, they led the way with their
stations Athina 98.4, Kanali 1 and Thessaloniki 100. Their example was
quickly followed in other cities and municipalities. Because of this



Papathanassopoulos, Broadcasting in Socialist Greece 393

unexpected direct action the state could not find any tactical advantage to
secure its vulnerable position. Thus, the mayors’ initiative was extremely
effective. The state tried to use its tactical advantages in order to determine
the policy outcome. Before this de facto deregulation had actually taken
place, Prime Minister Andreas Papandreou tried to defuse the situation by
pronouncing that his government intended to liberalize the radio frequencies.
Consequently, with the decree of 1987 local radio stations may belong to
(i) municipalities or local authorities or (2) companies of which shareholders
are Greek citizens. The outcome of this has been a proliferation, if not
explosion, of radio stations mainly in the big cities, and of course the entry
of purely commercial stations.

Having the tactical advantage, however, does not mean that the strong
state will always win its political battles against interest groups (Wilsford:
1988: 132). With the decree of 1987, the government on the one hand
allowed the introduction of private commercial radio stations and, on the
other, restructured state broadcasting. But the state lost the battle on
television as a result of another direct action, which copied that in relation
to radio. In January 1988, the mayor of Thessaloniki commenced re-
transmitting programmes received from the satellite channels by distributing
them to the UHF antennae in the city. The government took the mayor to
court for his apparent violation of ERT’s monopoly. But when later in the
same year the mayor of Athens announced his intention to do the same
while the mayor of Piraeus was going ahead with a terrestrial pay-channel,
the government again tried to respond rapidly. Thus, ERT started
retransmitting satellite channels through UHF frequencies to ten of
Greece’s largest cities. ERT also argued that this ten-city plan provided
coverage of a third of Greek TV households (about 1.5 million), and
considered it an experiment for future developments. In this time the
‘power of the dish’ helped the Opposition to organize its direct action
against the state.

In effect, since the first break up of the radio monopoly, the Socialist
government had realized that it had to invent new ways to respond to the
challenges provoked by the Conservative opposition mainly organized
under the ‘umbrella’ of the municipalities (Papathanassopoulos, 1989a).
The decree of 1987 indicated that the government probably anticipated
direct action in relation to television. The 1987 decree tried to reorganize
the state-broadcaster as a public company in a way similar to the BBC,
with two national channels (ET 1 and ET 2) and four radio stations. In
1989, a third channel was launched in northern Greece but it was largely
regarded as the Socialist government’s attempt to compete with the mayor
of Thessaloniki’s television station (T'V 100) which was anti-governmental.
The government also realized that the satellite trial period would not last
for ever and thus before the 1989 general elections announced its intention
of launching private channels. In doing so, the government wanted to get a



394 Media, Culture and Society

tactical advantage over the developments in television and to come out
from the defensive and weak position into which the recent direct actions
had put it. That defensive position has also to be linked to the
government’s lack of popularity attributable to allegations of financial
scandals and of bribes associated with arms contracts. Privatization of
television could ‘liberate’ the government from its weak position and put it
on the offensive with the argument that it was the first Greek government
to lead the country in the era of ‘free’ broadcasting.

Privatizing TV and the first effects of radio deregulation

A little before the June 1989 legislative elections, the government set up an
interparliamentary commission to assess the feasibility of private television
stations in Greece. At the same time a number of private interests (mainly
publishers and businessmen) were snapping at the heels of the government
to get a licence — the government received eighteen applications —
confirming that the state had recovered from the side-effects of direct
actions. At this time the government played an ‘on-and-off’ game
especially with the publishers. It appeared that the government favoured
those who were not critical of its policies and image. Its tactic was to
postpone any decision by arguing that ‘legal problems’ linked to the new
regime should be solved first, and then it would license the private channels
(Pretenderis, 1989: 8). The new government — an unprecedented coalition
between the Conservatives and the Left with the aim of clearing up Greek
polity from scandals and corruption — announced in July 1989 its intention
to award private TV licences: two in Athens and two in Thessaloniki. This
time the publishers favoured by the government appear to be those who
were critical of the previous Socialist government.

What is interesting from the story of broadcasting deregulation in
Greece is not only the entry of publishers and other entrepreneurs into the
broadcasting media (this is similar in most cases in Europe), but also the
fact that it has largely copied the situation in the printed press. This is
because the clear indication up to now is that — although radio stations
have flourished since the deregulation of local radio frequencies — there
are too many stations for too few commercials. Although radio stations are
flexible in accommodating advertisers’ wishes and attracting sponsorship,
apart from the very big stations the majority do not seem to be viable, a
situation reminiscent of the Greek press — where most newspapers are
dependent on either considerable yearly subsidies or soft state-bank loans
or on the wealth of their owners. Incidentally, the radios ‘libres’ have not
opened up new ways of doing radio; nothing innovative has come from
radio deregulation. Stations copy each other, and all present more or less



Papathanassopoulos, Broadcasting in Socialist Greece 395

the same output at the level of the lowest common denominator. A private
station, Kanali 15, which had intended to provide quality programming
was indirectly bought up by commercial interests with the result that its
DG and minority shareholder lost his job, and the station’s quality output
decreased. It could be said that a better mix of programmes and more
reliable information on the political scene came with the new stations
(Lowry, 1989: 38), but the general outcome was poor quality, as well as
lack of imagination and professionalism. All the noise and shuffle inside
the radio stations suggests that one is getting a version of the blatant
commercialization of the US system with nothing innovative to offer. Yet,
they have not provided any alternative to the state radio’s output, the latter
still remains better in terms of general quality of output.

The owners of private radio stations are publishers, political parties and
politicians, businessmen and shipowners, municipalities, as well as
previous radio ‘pirates’ (Lakopoulos, 1989: 31). It is obvious that for the
first four, radio has been regarded as a means for applying political
pressure like newspapers, rather than a business-oriented enterprise. As
with the printed press, radio can play a role for political interests, and
those who own can apply pressure for political and business ends.

In policy terms, the Socialist government’s reaction is described as a
haphazard response to the politics of the time, a policy without any plan or
test. It was a reactive response to the direct action of the Opposition and in
the face of the general elections of June 1989. Thus, the satellite channels
which ERT retransmitted involved the company with the prospect of facing
legal action from most satellite channels because they argue that ERT has
retransmitted their signals without authorization (apart from CNN and
MTV). Nevertheless, it must be admitted that ERT has simply exploited
the loopholes and the absence of European agreement produced either by
the European Community or the Council of Europe. Recently, the
American Film-makers’ Marketing Association warned the Greek govern-
ment about the copyright issue.

What appears certain is that the Socialist government followed a short-
sighted policy aimed at responding to the politics of the time and to
electoral speculations rather than to the needs of Greek broadcasting. It
also appears that the tactical advantages which the government could use
were lost in the face of direct action. This situation also illustrates the fact
that in Greece, broadcasting has more to do with partisan ends rather than
a well-organized plan and coherent proposals. It is also apparent that.
general rhetoric as well as speculation, confusion and misunderstanding
have replaced any serious thinking about how to build up a new
broadcasting structure. For example, some radio stations do not respect
their frequency allocations and use others, while a proposed new private
TV station, Megachannel, in Athens, is planning to transmit using the PAL



396 Media, Culture and Society

system when Greece’s system is SECAM (as reported [30 July 1989] in
Ethnos, a daily newspaper of which the owner is the chairman of one of
the two private channels in Athens).

Conclusions: broadcasting and democracy

In general, the Greek Socialists maintained a traditional relationship with
the broadcasting media, i.e. total control excluding any critique of
government policies. But the strong and monolithic position of the state in
relation to broadcasting could not be maintained because of its failure to
invent new tactical advantages to overcome the opposition’s direct action,
and because of external constraints or forces. Clearly, broadcasting
deregulation in Greece was the result of political circumstances. Thus the
_ pressure from private groups, in conjunction with the direct action of
political forces, with the U-turn in government policy, broke or at least
limited the government’s ability to manoeuvre and adopt effective
strategies. The result was that the monolithic state-regulated monopoly
underwent dramatic radio and ill-planned television deregulation. Thus,
while the political parties were climbing on and off the commercial
bandwagon, in their effort to break the state monopoly, they gave no real
thought as to how to renovate the public sector and how to redefine the
concept and mission of public service in broadcasting.

The present Conservative-Left coalition government has put as a top
issue in its policy-agenda the °‘liberalization’ or democratization of
television from political interference. This long-term demand by most
Greeks, it seems, may take place due to the fact that the June 1989
legislative elections resulted in a hung parliament with no political party
strong enough to secure a workable majority and thus form a government.
This situation seems to have helped the democratization of Greek
television since the government is dependent not only on one party but on
two with very opposite views. The Parliament also has strengthened its
position in relation to the executive. But it is too early to say whether the
democratization will become really established. The entry of private
channels may help TV’s democratization, but since the state will maintain a
determining influence over who will get licences and since the anticipated
elections may result in a party strong enough to form a government, it may
lead to another version of the state, if not totally controlling, heavily
influencing TV networks. The fact that the government has not yet
announced the establishment of a body, along the lines of the Independent
Broadcasting Authority in Britain or the Conseil Superieure de I’Audio-
visuel in France, to work as a buffer between the partisan interests of the
government of the day and the broadcasting companies, highlights how
ambivalent the coalition government has been. Although such an
Authority is in the last analysis an illusion of liberalism by permitting the



Papathanassopoulos, Broadcasting in Socialist Greece 397

politicians to show their distance from the media, it makes the broadcast
media more responsive to public tastes and, most importantly, to the
broader public interest, by controlling the quality and not the political
content of broadcast output. Instead, the government announced the
creation of a National Broadcasting Council, yet to be formed, but without
any real power since it can only advise the government but not take
decisions, meaning that the central government is still in position to
maintain control over state electronic media.

References
Carroll, G. (1984) ‘Organisational Ecology’, Annual Review of Sociology 10: 71—
93

Featherstone, K. (1983) ‘The Greek Socialists in Power’, West European Politics 6:
237-50.

Featherstone, K. (1987) ‘Introduction’, in K. Featherstone and D.K. Katsoudas
(eds), Political Change in Greece: Before and After the Colonels. London:
Croom Helm. '

Hogwood, B.W. and B.G. Peters (1982) ‘The Dynamics of Policy Change in
Succession’, Policy Sciences 14: 225-45.

Krasner, S.D. (1988) ‘Sovereignty: An Institutional Perspective’, Comparative
Political Studies 21(1): 66-94.

Lakopoulos, G. (1989) ‘The Magic World of the Hertziens’, TO VIMA (6 August):
31-3 (in Greek).

Lowry, N. (1989) ‘Broadcast Smashes State Monopolies’, Media International
(June): 38-9.

Lyrintzis, C. (1987) “The Power of Populism: The Greek Case’, European Journal
of Political Research 15: 667-86.

Mouzelis, N. (1980) ‘Capitalism and the Development of the Greek State’, in R.
Scase (ed.), The State in Western Europe. London: Croom Helm.

Mouzelis, N. (1986) Politics in the Semi-Periphery: Early Parliamentarism and Late
Industrialism in the Balkans and Latin America. London: Macmillan.

Mouzelis, N. (1987) ‘Continuities and Discontinuities in Greek Politics: From
Elefterios Venizelos to Andreas Papandreou’, in K. Featherstone and D.K.
Katsoudas (eds), Political Change in Greece: Before and After the Colonels.
London: Croom Helm.

Offe, C. (1975) ‘The Theory of the Capitalist State and the Problem of Policy
Formation’, in L. Lindberg et al. (eds), Stress and Contradiction in Modern
Capitalism. Lexington, MA: D.C. Heath.

Papathanassopoulos, S. (1989a) ‘The Politics of Greek Broadcasting’, Broadcast
(21 April): 23.

Papathanassopoulos, S. (1989b) ‘Greece: Nothing is More Permanent than the
Provisional’, InterMedia 17(2): 29-35.

Pretenderis, 1.K. (1989) ‘How We Arrived at Television “Libre”’, TO VIMA (30
July): 8 (in Greek).

Wilsford, D. (1988) ‘Tactical Advantages Versus Administrative Heterogeneity’,
Comparative Political Studies 21(1): 126-68.

Ziemann, W. and M. Lanzendorfer (1977) ‘The State in Peripheral Societies’,
Socialist Register.



