Εκδόσεις
Papathanassopoulos, S., Antoniades, E. (2024). “The Impact of Covid-19 on the Greek Media” Studies in Media and Communication Vol. 12, No. 1: 151-159
Papathanassopoulos, S., Antoniades, E. (2024). “The Impact of Covid-19 on the Greek Media” Studies in Media and Communication Vol. 12, No. 1: 151-159. https://doi.org/10.11114/smc.v12i1.6601
To κείμενο αυτό εστιάζει στη διαχείριση των μέσων ενημέρωσης από την πλευρά της πολιτείας στην περίοδο της πανδημίας του COVID-19 κατά την πρώτη φάση των μέτρων της κυβέρνησης. Επισημαίνει ότι παρά την επιτυχή αντιμετώπιση στην πρώτη φάση της πανδημίας και την ταχεία προσαρμογή του ελληνικού πληθυσμού στις ψηφιακές υπηρεσίες, η κατάσταση διαφέρει στο πεδίο των μέσων ενημέρωσης, ιδίως στο πλαίσιο των παραδοσιακών ή "παλαιών" μέσων ενημέρωσης. Τα μέσα ενημέρωσης, που βγήκαν από μια δεκαετή οικονομική κρίση που χαρακτηρίστηκε από σημαντική μείωση των διαφημιστικών εσόδων, αντιμετώπισαν τις δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19. Ενώ υπήρξε αύξηση της κατανάλωσης των μέσων ενημέρωσης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα διαφημιστικά έσοδα παρουσίασαν σημαντική μείωση. Αυτό, όμως, που παρέμεινε ήταν ο επίμονος "παραδοσιακός παρεμβατικός ρόλος του ελληνικού κράτους" στη διαμόρφωση του τοπίου των ΜΜΕ. Τα αντιπολιτευόμενα μέσα ενημέρωσης ή τα μέσα ενημέρωσης που υποστήριζαν τα πολιτικά κόμματα της "αντιπολίτευσης", καθώς και η μείζονα αντιπολίτευση κατηγόρησαν την κυβέρνηση για διακρίσεις όσον αφορά την κατανομή της δημόσιας επικοινωνιακής εκστρατείας COVID-19. Η πανδημία επιβεβαίωσε εκ νέου την τάση των ελληνικών μέσων ενημέρωσης να υποστηρίζουν ένα παρεμβατικό κρατικό μοντέλο, ακόμη και στην ψηφιακή εποχή. Πολλά από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ελλάδας αποδίδονται στον εξέχοντα ρόλο που έχει αναλάβει το κράτος στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να αναδείξει τις παρενέργειες της κρίσης COVID-19 στον ελληνικό τομέα των μέσων ενημέρωσης. Καταδεικνύει επίσης ότι ανεξάρτητα από τις αλλαγές που προκλήθηκαν λόγω της οικονομικής κρίσης και το γεγονός ότι τα μέσα ενημέρωσης άλλαξαν χέρια, η αλληλεπίδραση μεταξύ των ελληνικών μέσων ενημέρωσης και του πολιτικού συστήματος εξακολουθεί να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο.