Εκδόσεις
Archontaki, I., Karadimitriou, A. Giannouli, I., Papathanassopoulos, S. (2023) “Mapping Europeanization in the Greek online public sphere: Assessing the Europeanizing dynamics of social media”
Archontaki, I., Karadimitriou, A. Giannouli, I., Papathanassopoulos, S. (2023) “Mapping Europeanization in the Greek online public sphere: Assessing the Europeanizing dynamics of social media”. Observatorio (OBS*), Vol. 17, No. 5: 27-46 https://doi.org/10.15847/obsOBS17520232418
Για περισσότερο από μια δεκαετία, μετά την κορύφωση της κρίσης χρέους, η Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις. Ανάμεσά τους, μια πανδημία (COVID-19) που σταμάτησε την παγκόσμια και κατ' επέκταση την ελληνική οικονομία, μια ενεργειακή κρίση που απειλεί να ισοπεδώσει ολόκληρες κοινωνικές τάξεις, μια προσφυγική κρίση και μια ευρύτερη περιφερειακή αστάθεια. Όλα αυτά τα ταυτόχρονα προβλήματα αντανακλούν κρίσιμους κοινωνικοοικονομικούς μετασχηματισμούς που επιτείνουν το μη βιώσιμο χρέος της χώρας. Παρά αυτούς τους δυσμενείς παράγοντες, στην παρούσα έρευνα τα αντιευρωπαϊκά συναισθήματα έχουν σχεδόν εντελώς εξαφανιστεί από τη διαδικτυακή δημόσια σφαίρα. Για να εξεταστεί η παρουσία της Ευρώπης στον ελληνικό διαδικτυακό δημόσιο λόγο, πραγματοποιήθηκε ποσοτική ανάλυση περιεχομένου. Το δείγμα βασίστηκε σε 700 αναρτήσεις που δημοσιεύτηκαν στο Facebook, το Twitter και το YouTube και προέρχονταν από λογαριασμούς οργανισμών των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης, λογαριασμούς μεμονωμένων χρηστών και δημόσιες σελίδες. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν, σε κάποιο βαθμό, ως εναλλακτικοί ρυθμιστές της ημερήσιας διάταξης, προωθώντας τη διάδοση θεμάτων ή την έκφραση απόψεων που παρακάμπτονται από τις αναρτήσεις των οργανισμών μέσων ενημέρωσης. Επιπλέον, οι διαδικτυακές συζητήσεις σχετικά με τις προοπτικές της ΕΕ και τις πολιτικές των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων είναι σε μεγάλο βαθμό περιγραφικές, χωρίς κριτικό προβληματισμό ή σύγκρουση. Ως εκ τούτου, η θέση της Ελλάδας στην ΕΕ μοιάζει με μονοδιάστατο ζήτημα, χαρακτηριστικό που μπορεί να αποδοθεί στο γεγονός ότι, στην ελληνική διαδικτυακή δημόσια σφαίρα, οι εναλλακτικές φωνές και πηγές έχουν περιορισμένη παρουσία στο πιο προβαλλόμενο περιεχόμενο των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης.