Εκδόσεις
Papathanassopoulos, S., Karadimitriou, A., Souliotis, D., & Rousopoulos, V. (2025). Social Media Campaigning in Greece: The Case of the 2023 National Parliamentary Elections
Papathanassopoulos, S., Karadimitriou, A., Souliotis, D., & Rousopoulos, V. (2025). Social Media Campaigning in Greece: The Case of the 2023 National Parliamentary Elections. Journalism and Media, 6(3), 142. https://doi.org/10.3390/journalmedia6030142
Στις σύγχρονες δημοκρατίες, οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται ευρέως για την προώθηση πολιτικών εκστρατειών, με πολιτικούς να επιδιώκουν να συνδεθούν με διάφορα τμήματα του κοινού. Η παρούσα μελέτη στοχεύει να φωτίσει την υλοποίηση των διαδικτυακών πολιτικών εκστρατειών στην Ελλάδα, αναλύοντας το περιεχόμενο που μοιράστηκαν σε τέσσερις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων (Facebook, X, Instagram και TikTok) οι ηγέτες των τριών κύριων πολιτικών κομμάτων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του 2023. Χρησιμοποιούμε ανάλυση περιεχομένου για να αξιολογήσουμε πρωτίστως τα κειμενικά και δευτερευόντως τα οπτικά στοιχεία των αναρτήσεων (N = 1.222) που βρέθηκαν στους σχετικούς λογαριασμούς, χρησιμοποιώντας ένα πλαίσιο κωδικοποίησης που περιλαμβάνει 32 μεταβλητές. Η έρευνα βασίζεται σε έννοιες σχετικές με την εποχή των πλατφορμών, όπως «δημοφιλία/virality», «προσωποποίηση» και «διαδικτυακή λογική των μέσων» για να τονίσει τον τρόπο με τον οποίο οι σύγχρονοι πολιτικοί προτιμούν άμεσα και εύκολα κατανοητά μοτίβα επικοινωνίας με τους πολίτες. Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι πολιτικοί ηγέτες στην Ελλάδα χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως μέσο συναισθηματικής κινητοποίησης των ψηφοφόρων. Το X και το Facebook αναδείχθηκαν ως οι κύριες πλατφόρμες για τη διάδοση πολιτικών μηνυμάτων, ενώ το Instagram και το TikTok εστίασαν περισσότερο σε εξατομικευμένο και μη πολιτικό περιεχόμενο. Τα στοιχεία προσωποποίησης ήταν ιδιαίτερα εμφανή στις αναρτήσεις του ηγέτη του Συντηρητικού Κόμματος (Νέα Δημοκρατία), ο οποίος επέδειξε μεγαλύτερη επάρκεια στη χρήση των λειτουργιών του TikTok.