Εκδόσεις
Για περισσότερο από μια δεκαετία, μετά την κορύφωση της κρίσης χρέους, η Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις. Ανάμεσά τους, μια πανδημία (COVID-19) που σταμάτησε την παγκόσμια και κατ' επέκταση την ελληνική οικονομία, μια ενεργειακή κρίση που απειλεί να ισοπεδώσει ολόκληρες κοινωνικές τάξεις, μια προσφυγική κρίση και μια ευρύτερη περιφερειακή αστάθεια.
Στην εποχή της «μεταλήθειας» τα όρια μεταξύ γεγονότων και πεποιθήσεων, επιστήμης και ψευδοεπιστήμης φαίνεται να είναι αρκετά θολά. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, παρέχουν το ιδανικό όχημα για την ευρεία ανταλλαγή παραπληροφόρησης, προωθώντας τη δημιουργία "φυσαλίδων φίλτρου" και "θαλάμων αντήχησης".
Οι δημόσιοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς αντιμετωπίζουν διαρθρωτικές αλλαγές στον οπτικοακουστικό τομέα, ιδίως τη στροφή του κοινού προς τις υπηρεσίες ροής ή συνδεδεμένης τηλεόρασης over-the-top (OTT) ή τις συνδρομητικές υπηρεσίες βίντεο κατά παραγγελία (SVOD).
Η εμφάνιση και η ανάπτυξη του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή, επηρεάζοντας όχι μόνο την πιο ενδόμυχη ζωή της κοινωνίας αλλά και τη δομική της οργάνωση.
Η διάκριση μεταξύ πεποιθήσεων και γεγονότων, καθώς και μεταξύ επιστήμης και ψευδοεπιστήμης, φαίνεται να είναι θολή στην εποχή της μετα-αλήθειας.
Η (διαδικτυακή) ρητορική μίσους εμφανίζεται ως αυξανόμενο πρόβλημα στην Ελλάδα και την Κύπρο, το οποίο αποδίδεται στις προκαταλήψεις έναντι συγκεκριμένων ομάδων, στην εξέλιξη των διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης, στην έλλειψη ευαισθητοποίησης και κατάλληλων εκπαιδευτικών εργαλείων για την αναγνώριση και την αντιμετώπισή της.
Η πανδημία του COVID-19 έθεσε υπό αμφισβήτηση την ανθεκτικότητα των θεσμών της κοινωνίας σε πολλά μέρη του κόσμου. Στην Ελλάδα, όπου η εμπιστοσύνη στους κοινωνικοπολιτικούς θεσμούς είχε δοκιμαστεί αρκετές φορές στο παρελθόν, η πανδημία του κορονοϊού αποτέλεσε ένα νέο πλαίσιο στο οποίο αμφισβητήθηκε η αποτελεσματικότητά τους, όταν η κυβέρνηση αναγκάστηκε να λάβει κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις και να επιβάλει πρωτοφανή περιοριστικά μέτρα στο όνομα του κοινού καλού.
Υποστηρίζεται ευρέως ότι η επιτυχία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει προσφέρει περισσότερο από μισό αιώνα ειρήνης, σταθερότητας και ευημερίας στην Ευρώπη και ότι αυτό είναι το αποτέλεσμα της διαδικασίας εξευρωπαϊσμού. Σε αυτό το άρθρο υποστηρίζουμε την ιδέα ότι αν και ο εξευρωπαϊσμός είναι μια μοντέρνα έννοια, είναι επίσης μια αμφισβητούμενη έννοια.
To κείμενο αυτό εστιάσει στη διαχείριση των μέσων ενημέρωσης από την πλευρά της πολιτείας στην περίοδο της πανδημίας του COVID-19 κατά την πρώτη φάση των μέτρων της κυβέρνησης.
Αυτό το βιβλίο καταγράφει την εξέλιξη των ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης τα τελευταία 30 χρόνια, από το 1990 έως το 2020. Βασίζεται στις θεωρητικές κλασικές υποθέσεις των περιφερειακών συστημάτων μέσων ενημέρωσης που παρέχουν οι Hallin και Mancini και ταυτόχρονα τις θέτει σε δοκιμασία.
Σε αυτόν τον συλλογικό τόμο, καταξιωμένοι μελετητές από όλο τον κόσμο επανεξετάζουν και επικαιροποιούν σημαντικές έννοιες της πολιτικής επικοινωνίας υπό το πρίσμα των πιο πρόσφατων αλλαγών που συμβαίνουν στα περιβάλλοντα των μέσων ενημέρωσης.
Η Ελλάδα παρέχει ένα άλλο, αν και αξιοπρεπές, παράδειγμα για το πώς η οικονομική κρίση και οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει τα μέσα ενημέρωσης της χώρας.
Το κείμενο περιγράφει τη δομή και την ανάπτυξη του πεδίου των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα. Διερευνά τη σχέση μεταξύ των μέσων ενημέρωσης, των πολιτικών ελίτ και των ιδιωτικών συμφερόντων.
Αυτή η έρευνα διερευνά τους δεσμούς μεταξύ της οικονομικής κρίσης στις χώρες του Ευρώ και του λαϊκισμού και αναρωτιέται αν υπάρχουν μοτίβα λαϊκισμού σε διαφορετικές εκλογικές εκστρατείες, δηλαδή υπάρχει κάποια συγκεκριμένη λαϊκιστική ρητορική ή παρόμοιες ρητορικές;
Η ελευθερία, η ισότητα και η εποπτεία είναι βασικές αξίες της δημοκρατίας. Στο Media for Democracy Monitor (MDM) μεταφράζουμε αυτές τις αξίες σε λειτουργίες επικοινωνίας.
Το παρόν βιβλίο έχει στόχο να αναδείξει τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας αυτής επικοινωνιακής συνθήκης, καθώς η κατανάλωση του σύγχρονου περιεχομένου των μέσων επικοινωνίας επιτελείται «ανάμεσα σε 4 οθόνες».